Rorschach Redemption under luppen del 1

Denne ”anmeldelse” er delt op i 2 bider. I denne del vil jeg skrive mine umiddelbare indtryk som spiller, hvor jeg har ikke set andet af scenariet end 2 af karaktererne og handouts. Anden del vil jeg skrive efter at have læst scenariet.

Førstehåndindtryk___________________________________________

Jeg fik spillet Rorschach Redemption på årets Fastaval. Jeg meldte mig på scenariet af 2 grunde; for det første gik jeg lidt efter “de gode gamle” scenarier i år, inspireret af de mange diskussioner omkring frie spillerer, old school gaming og fastawood. For det andet lød der bare som en mega fed idé med et fantasy fængsel.

Det var en mega fed idé. Og der var et kommercielt system, som man nok havde luret hvis man læse foromtalen ordenligt. Der var en indbygget historie, som vi ikke kunne påvirke, og på mange måder mindede scenariet om gode gamle dage. Man fik en lang karakter med 2 siders regler og masser af information, som man ikke skulle bruge til noget. Scenariet var i øvrigt meget flot og gennemført, og jeg følte mig forkælet. Stefan har faktisk brugt meget tid på at lave det her lækkert, og det skaber en god stemning omkring scenariet.

Spiloplevelsen_______________________________________________

Desværre var spiloplevelsen flad. Scenariet har 3 dele, og det var kun den midterste der tildels virkede for os. Om hvorvidt vores gamemaster havde misforstået noget, eller om der er tale om dårlig formidling, er umuligt for mig at vurderer før jeg har læst scenariet, men der var nogle store problemer. Der var f.eks. ingen introduktion, diskussion eller afklaring på hvad vi skulle spille før vi gik i gang. Jeg fik blot et karakterark og lidt baggrundshistorie for settingen. En del af mit karakterark lagde op til intriger 1.0, og jeg valgte at spille på dette element i første del af spillet. Det ødelagde en del af oplevelsen, da jeg fik trynet de andre spillerer til at holde kæft og holde sig til planen. Jeg tror de var på ligeså bar bund som mig, og de havde svært ved at lure om de skulle lave konflikt rollespil, eller løbe igennem scenariet. De valgte at løbe med mig i front.

Desuden fik jeg 2 siders regler, som jeg senere fik at vide vi ikke brugte. Et valg fra gamemasterens side, som ikke blev diskuteret, og først blev pointeret da jeg spurgte undrende i slutning af første del. Jeg er meget imod regler der ikke bliver brugt. Jeg tror der var mange der var nervøse for Pathfinder reglerne, og jeg forstod på Stefan at han selv var meget i tvivl om det overhovedet kunne lade sig gøre at få spillet det hele med regler indenfor tidsrammen. Jeg syntes nu det ville have været oplagt at bruge reglerne, om ikke andet så til kamp sekvenserne, og specielt i 3. del af scenariet. I stedet blev vores action ”håndteret” ved at der var en blanding af lidt løse beskrivelser fra vores gamemaster, og engang imellem blev der spurgt hvad vi gjorde, og nogle gange blev der brugt spells uden terninger. Det var både rodet og ikke specielt dramatisk eller spændende. Tilgengæld gik det nogenlunde hurtigt.

Vi sluttede af med at vores gamemaster fortalt hvad plottet i virkeligheden gik ud på, og hvad alle hemmelige missioner var. Det er en ting jeg virkelig ikke bryder mig om. Hvis det ikke er med i scenariet, så tæller det ikke. Det er tildels i orden at jeg som spiller får noget information de andre ikke får, om det så er for at lave intriger, eller det bare at for at give mig lidt flavour. Det er dog lige meget, da det hverken skal eller kan bruges i spillet, når det kun er mig der ved det. Specielt fordi scenariet ikke rigtigt giver os mulighed for at spille klassisk intriger, men det element er mere en side ting. Ramme fortællingen var ikke vigtigt for scenariet, og den skal hverken bruges eller fortælles. Dette er nok den største svaghed jeg som spiller kunne se i vores version af scenariet, ud over den totale mangle på kommunikation imellem spillerne og spillederen.

Afsluttende kommentarer______________________________________

Min indtryk som spiller på scenariet var at der var tale om et scenarie med høj produktions værdi, samt et scenarie med en rigtig god grund idé. Jeg følte dog vores spilleder fik ødelagt en del af spiloplevelsen, og om der er tale om dårlig formidling fra scenariet side kan jeg ikke vurder på nuværende tidspunkt. Jeg er vild med grundpræmissen, og jeg har lyst til at lave en remake, med nogle kunstgreb til at styrer fortællingen lidt mere. Alternativt kunne det være et fedt multi session spil til derhjemme, hvor man giver sig ordentlig tid, spiller med alle reglerne, og giver spillerne mulighed for selv at planlægge flugten.

I forhold til min drøm om at spille ”old school fastaval/wood” scenarier, og finde ud af det var meget bedre end en fri spiller, så må jeg nok melde mig under projekt Luffegås’ faner. Jeg fik spillet både dette og Brabrand, og der har ikke været noget der har fået mig op og ringe. Jeg bryder mig ikke om hemmeligheder, eller om at gætte hvad scenariet egentlig går ud på, eller om at spørge spillederen om lov til alt. Jeg føler det har nogle problemer, og om det så skyldes at jeg har glemt hvordan man spiller den slags scenarier, kan jeg ikke vurderer.

Jeg gælder mig meget til at læse scenariet, og jeg vil altid huske hvor awesume mine karakterer var :). Tak til Stefan for det hårde arbejde, som det må have været at lave pathfinder regler til 10 high levels, lave 3D kort over et fængsel i 5 etager, og skrive selve scenariet.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til Rorschach Redemption under luppen del 1

  1. Pingback: Så gammeldags er mine scenarier fandme ikke! « Reservoir Elves

  2. Morten Greis siger:

    Hej Asbjørn.

    Det er en spændende læsning du har af Rorschach Redemption, og jeg ser frem til anden del, nu hvor Peter har meddelt, at det er muligt.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s