[Ad Infinitum] Action sekvenserne

Action sekvenserne i Ad Infinitum er mest af alt et brætspil. Dog er det menigen at vi kæder spillet sammen med rollespillet, og de forræderiske handlinger i løbet af action sekvensen kan få stor betydning for intriger spillet.

Man tager handlinger i spillet ved at spille kort. Det er designet således at spillerne sjældent har de store valgmuligheder, men ofte bliver tvunget til at spille dårlige kort. Det gælder for spillerne om at kæmpe sig igennem dele af rumstationen, og undgå monsterene, eller slå dem ihjel. Målet med hver action sekvens er at finde udgangen, og komme væk fra kortet hurtigst muligt.

Props _____________________________________________________

Action delen har en del rekvisitter:

Der er en bunke med 50 kort, som spillerne bruger til at bestemme deres handlinger.

Der er et “kort”, der består af papstykker med grafik, som bliver lagt frem på bordet, efterhånden som spillerne ”opdager” området.

Der er spiller brikker og monster brikker, til at markerer deres position. Spiller brikkerne har 2 sider, 1 der viser dem som ”skjulte” og 1 der viser dem som ”opdagede”.

Og den farvede pose med glasperler (håb), skal bruges.

Sådan fungerer spillet_________________________________________

Spillet har 1 førstespiller. Denne går på runde, med uret, efter hver gang at en spiller har været førstespiller i en sekvens. I action sekvenserne er det førstespilleren der starter hver tur, efterfulgt af de andre spillerer, i urets retning. Til sidst rykker monsterene.

Spillet starter med at spillerne står i et område (et stykke pap med grafik), og kan se alle omkringliggende områder. Man kan altså se 1 område frem. Herefter trækker hver spiller 4 kort, og spillet kan gå i gang. En spiller starter sin tur med at vælge to kort han vil spille. Ofte vil han dog blive tvunget til at spille bestemt kort. Når han har spillet sine 2 kort, forklarer han hvad der sker, og man rykker brikker, og eventuelt fjerner monstre. Nogle kort koster håb, og andre giver dig mere håb. Lige meget hvad forgår dette åbent, så alle kan se der bliver betalt det der skal. Hvis en spiller ikke kan betale for håb, så ved alle han er ude af spillet. Han må gerne blive ved med at spille med, men har ikke længere mulighed for at vinde scenariet. En spiller der ikke har flere håb, må også gerne vælge at lave en dødscene, hvor hans karakter forsvinder fra resten af spillet. I slutningen af en spillers tur trækker han kort op, til han har 4 på sin hånd igen.

Spillerne kan enten være skjulte eller opdagede. En spiller starter skjult. Så længe en spiller er skjult kan han ikke blive angrebet af monstre. Visse kort skaber opmærksomhed omkring bestemte spillere når de bliver spillet, og når dette ske bliver spilleren opdaget. Ydermere kan en spiller blive opdaget ved at et monster søger efter ham.

I nogle områder er der gode gemmesteder. Hvis spillerne opholder sig her imens de er skjulte, så kan monsterene ikke finde dem. I andre områder findes der ekstra forsyninger. I disse områder kan spillerne erhverve sig mere håb.

Rundt omkring i de forskellige områder kan spillerne støde på monstre. Der findes 3 niveauer af monstre. Monstre har ligeså mange handlinger som de har niveauer. Ydermere, hvis der er mere end 1 monster i et område, skal spillerne dræbe det laveste niveau monster før de højere kan fjernes. Et monster kan, i monster turen efter spillerne, tage følgende handlinger:

Bevæge sig til et omkringliggende område.

Angribe en spiller. Første gang en spiller bliver angrebet i en runde mister han 2 håb, anden gang mister han 1, og alle efterfølgende gang mister han 0. Det vil sige en spiller kun kan miste 3 håb per monster tur. Næste monster tur kan han dog miste 3 håb mere.

Søge efter en spiller der er skjult. Et monster der står i samme arena som en spiller kan vælge at bruge 1 handling på at opdage spilleren.

Spillet stopper når alle for nær 1 spiller er kommet ud af en udgang. Eller når spillederen siger det. Alle spillerer der stadigvæk er på kortet når sekvensen stopper skal betale 2 håb.

Kortene ___________________________________________________

Der er 50 kort i spillet, og alle spillerne trække fra den samme bunke af kort. Der finde 8 forskellige kort i spillet.

Angrib!: Brug 1 håb, og fjern et monster fra dit, eller et omkringliggende, område. Hvis du vælger et omkringliggende område, må du rykke derhen. (4 ud af 50).

Chok: Du bevæger dig ikke da du er lammet af frygt. Du må ikke spille dette kort frivilligt. Når du har 3 eller 4 chok kort, spiller du alle kort du har på hånden i samme tur. (7 ud af 50).

Forræderi: Vælg en anden karakter i dit, eller et omkringliggende område. Denne karakter tiltrækker opmærksomhed og mister 1 håb. (4 ud af 50).

Løb: Du løber 2 områder frem, men din frembrusende adfærd tiltrækker opmærksomhed. (7 ud af 50).

Panik!: Du går i panik. Du fortager dig intet konstruktivt, men gråd, råb og skrig tiltrækker opmærksomhed, og du mister 1 håb. (6 ud af 50).

Skjule: Du finder et godt gemmested, og monsterene kan ikke længere finde dig. Du bliver skjult. (6 ud af 50).

Snige: Du sniger dig 1 område frem. (12 ud af 50).

Søge: Du gennemsøger området for våben eller andre brugbare ressourcer og modtager 2 håb. (3 ud af 50).

Afsluttende kommentar________________________________________

Action sekvenserne i spillet trækker på spillernes ressourcer, og giver mulighed for at spillerer kan tabe fordi de er løbet tør for håb. Håb bliver også brugt imod de andre spillerer i intriger delen, så det handler om at balancerer sit håb, så man både har brugt nok til at vinde, uden at have brugt så meget at man taber. Forræderi i action delen underbygger også den spontane intriger der kan opstå når mennesker er presset. Hvis 1 af os skal dø, så vælger jeg dig.

Forrige indlæg

Næste indlæg kommer til at handle om intriger sekvenserne.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til [Ad Infinitum] Action sekvenserne

  1. Morten Greis siger:

    Interessant, men ved læsningen synes jeg, at det lyder mere som et stand alone-brætspil end som et rollespil.
    Hvad skal der til for at udvikle det til et selvstændigt rollespil?
    Hvad ville du sige til at sætte det op som et brætspil på Viking-Con?

  2. Jeg vil heller sætte det om som rollespil, som planlagt :). Denne del af spillet er bestemt mest et brætspil, men det er vel ikke mere brætspil end mange D&D spil? Rollespillet ligger primært i de andre aspekter af spillet.

    Det der adskiller dette kampsystem fra mange andre rollespils systemer er nok primært at man ikke har ret meget kontrol over sine handlinger. Derfor forsvinder meget af det taktiske, og dette er gjort for at forsøge at underbygge en horror stemning, hvor spillerne ikke altid tager det optimale valg, men også går i panik, eller begynder at løbe for livet. Det underbygger rollespillet, men gør det (i mine øjne) til et dårligere brætspil. Spillet, som helheld, er bestemt tænkt og designet som et rollespil.

    Jeg var også lidt nervøs for netop denne del inden betatesten, men det gik ret fint, og mine spillere insisterede på at der skulle være mere action. Det er selvfølgelig en gruppe hvor ingen af dem har noget imod brætspil, men der er i hvert fald 2 af dem der sjældent spiller.

    Jeg håber ikke det hele lyder for defensivt. Jeg er altid glad for dine kommentarer Morten :).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s