[Jackpot City] 2: The Rise of Bishop and The Fall of Always Lizard

Vi har fået spillet endnu en session af Jackpot City. Jeg syntes vi nåede en hel del, men meget af tiden var spillerne også samlet, og det minimere jo downtime en hel del.

Fronts__________________________________________________   __

Jeg har haft en tradition med at skrive lidt om Apocalypse World systemet i flere af mine indlæg, og nu vil jeg så skrive lidt om reglerne for MC’en, altså mig. Vi starter med at kigge på en front.

En front er en måde at organisere sine NPC’er og trusler. De bliver først lavet efter første session, for i første session definere man verden, lærer NPC’er at kende og spiller generelt uden forberedelse. Jeg vil lige starte med at vise en af de fronts jeg har lavet til den døde Odense kampagne, the Plant;

Fucking Thieves and Murderers

Ignorance

Expresses: Violence.

Dark Future/Agenda: They’ll take over, rip apart and drain the plant.

Description & Cast: Newton, Isle, Twice, Newton’s gang, Knifeeater, Ula, Knifeeater’s crew, Rice.

Stakes Questions: Do Newton capture Maw, and what is he going to do to him? Is Isle too ambitious? Is it possible to save Rice from his own anger? Is Twice in love with Goldman?

Denne del er for det overordnede overblik. Stakes er vistnok fra noget der hedder Trollbabe, men det kender jeg ikke. De viser dog meget godt hvordan man som MC ikke planlægger, men blot interesserer sig for historien.

Newton’s Guys

Dette her er så en threat. Hver front er bygget op af 3-4 stykker af disse.

Kind: Brutes, Enforcers.

Hver type threat har en liste med MC moves specifikke for dem. Det kommer vi nok tilbage til i næste Jackpot City indlæg.

Impulse: To victimize anyone who stands out.

Det her er hvad disse NPC’er lever for. Jeg spiller nærmest udelukkende på denne impulse i alt hvad de gør. Vincent forslår man holder sine NPC’er simple, med simple og direkte mål. Det er nemt og overskueligt, og ikke mindst gennemskueligt, så spillerne også kan være med.

Description & Cast: Newton; Bald, skinny, angry motherfucker. Isle; Big, scarred, machine-gun wielding psycho badass. A bunch of savage fucks. Twice; a loving, caring, sweet little girl.

Jeg har det med at bruge samme sprog som systemet jeg spiller i. Så når jeg laver forberedelse til AW så skriver jeg engelsk med masser af bandeord og slang.

Full gang with Isle (medium, 3-harm, 1 armor, savage).

Full gang without Isle (medium, 2-harm, 1-armor, savage).

Leg-breaker crew (small, 2-harm, 1-armor, savage).

Isle’s big-ass MG (3-harm, close/far, autofire, messy).

Her er lidt stats. MG’en kan jeg ikke bruge til så meget, men nu er den lavet i tilfælde af en af spillerne får fingrene i den. Bande-stats skal derimod bruges hvis spillerne ender med at slås med banden.

Custom Moves: When you help Twice escape.

Dette er så et move spillerne kan lave når de gør som beskrevet. Selve movet er et andet sted, og det finder jeg sikkert frem når jeg skal snakke mere om hvordan jeg designer moves.

Countdown:

Before 9:00, They make threats, and harass the weak.

After 9:00, They attack the freaks and loners.

After 10:00, They move in on other areas of the plant.

After 11:00, They start a full-blown riot.

Her er så et countdown, som man også kan finde på karakterarkene. På karakterarkene repræsentere de skade, hvorimod de her viser hvor tæt truslen er på sit mål, eller hvad man nu skal kalde det. Det bliver brugt til at holde styr på hvad truslen laver. Man laver kun countdowns hvis truslen har en mål, ellers venter man med det til de får et mål, eller dropper countdownet helt. Den er både præskriptiv og deskriptiv. Det vil sige at jeg rykket uret en tak frem hver gang der er gået lidt tid, og sørge for at det der bliver beskrevet her, sker i fiktionen. Men det vil også sige at jeg rykket uret frem hvis noget af det beskrevne sker pga. andre ting, som f.eks. et fejlet rul. Det her er en virkelig fed måde at lægge pres på spillerne, og uden at man behøver at tage stilling til hver enkelt lille øjeblik. Man følge bare sin countdown, og pludselig sker der en masse ballade, med mindre spillerne har fået taget sig sammen og gjort noget ved truslen.

Knifeeater’s Crew

Kind: Warlord, Slaver.

Impulse: To own and sell people.

Description & Cast: Knifeeater, a long-haired, molested, smiling freak. Ula, effective, beautiful, kick-ass ninja babe. A disciplined crew.

The crew (small, 3-harm, 2-armor).

Custom Moves: None.

Countdown:

Before 9:00, They close in on your guys, and almost gets them.

After 9:00, They ‘nap the first victim.

After 10:00, They use an important hostage to negotiate.

After 11:00, They make a well coordinated attack.

Rice

Kind: Grotesque, Perversion of Birth.

Impulse: Craves overthrow, chaos, the ruination of all.

Description & Cast: Rice; A legless, sick, dickless freak of nature. His tank; A black, tube-filled, half-living machine of ruination and doom.

Rice’ tank (4-harm, 3-armor, far, messy).

Custom Moves: When you get inside Rice’s tank.

Countdown:

Before 9:00, They hear stories, sees his destruction and hear the screams.

After 9:00, He is just outside The Plant.

After 10:00, He destroys something that matters.

After 11:00, He fires on the reactor, and hits.

Fronts er en fin måde at lave forberedelse til et plotløst spil. Men det kræver lidt træning og lidt tid at forberede sig ordenligt. Det er dog stadigvæk en del mindre tidskrævende en f.eks. Pathfinder. De hjælper en med at få et overblik, og lader en reagere hurtigt på spillernes handlinger. Vincent er en smart fyr, og jeg syntes fronts hjælper mig en hel del, selvom jeg kæmper med at få dem lavet.

Referat____________________________________________________

Her følger et referat forfattet af Ivan;

Sessionen blev indledt med forberedelserne til gruppens søgen efter John og Mary, som blev væk sidste gang. Playboy købte vand og ammo og hoppede ind i Spectors pickuptruck Berta sammen med Always Lizard. På vej til The City, stedet hvor John og Mary formegentligt blev taget og ført hen af slavehandleren Mother Superior, lod Playboy gruppens vandreserver ud af syne. Gruppen havde ingen anden alternativ end at tage ind i skoven i håb om at finde noget vand.

I skoven blev gruppen udsat for et baghold af gespenster i dyreskikkelser. Både Always Lizard og Playboy blev udsat for gespensternes ondskab på trods af macheteslag og maskingeværsalver. I sidste øjeblik lykkedes det dog gruppen at undslippe bagholdet: Playboy ryddede forhindringen og Spector kørte væk som en gal. Gruppen kom til en flod, hvor Playboy og Always Lizard fik smag for det mærkelige vand og blev draget mod bunden. Spector reddede dagen, da han dykkede ned efter de to andre og reddede dem, men ikke uden at betale en pris: sin elskede, hjemmelavede rustning.

I The City mødte gruppen Mother Superiors bande af bevæbnede punkere, The Snatchers. Ganske rigtigt havde de snuppet John og Mary som nu var til salg. En assault rifle, ammo og 3 barter var prisen for deres frihed. På vejen tilbage til Jackpot City skulle gruppen lige undersøge ruinerne for værdigenstande. I stedet for mødte de en gruppe psykopatiske kannibaler, som kunne slå fra sig. Always Lizard blev bidt og smittet med en virus. Spector reddede igen dagen ved at køre Berta igennem væggen og kvase kannibalerne. Under køreturen hjem blev Playboy opstemt af al den vold og forførte den omtågede Mary på ladet af pickuptrucken.

Jackpot City stod i flammer da gruppen vendte tilbage. The Lizardheads lavede voldsomme optøjer med ild, vold og drab. Always Lizard stod skoleret foran Mister Fux og smittede ham med virusen. Spector reddede sin drømmepige Sunshine fra to agressive Lizardheads ved at køre en af dem ned og blev belønnet med sex. Playboy tog imod en sprøjte med noget ukendt stads i fra sin manager Henri, som havde fået den af The Nurse. Han vågnede efterfølgende i sit hjem uden maske, med Mary på vej skrigende ud af lugen og en tolvårig pige med halsen sprættet op på gulvet.

Playboy skilte sig af med pigens lig og forsøgte at finde ud af mere fra Mary. Men denne ville ikke svare og fik Always Lizard til at gå ud og beskytte hende. Playboy truede Always Lizard væk, voldtog og dræbte Mary. På grund af dette blev han angrebet af John, som blev afvæbnet og sendt væk med livet i behold. Senere skulle Playboy i ringen mod Bishop. Bishop knuste Playboy som kvitterede ved at trække hans bukser ned foran publikum, slå ham i skridtet og ydmyge ham. Den forslåede Playboy vandt den tamme kamp og Always Lizards støtte til Bishop blev afsløret. The Lizardheads krævede blod og gik til angreb på Playboy. Denne slog dem tilbage, bankede Always Lizard bevidstløs og tog hans hoved af med sin elskede machete Elise. I mellemtiden undersøgte Spector Bishops container og fandt frosne lig af smukke kvinder. Med nød og næppe lykkedes det ham at slippe ud af den inden vagterne fangede ham.

Et par noter til jer der ikke var til stede: Bishop er en stor ,voldsom, rig pyskopat der er på besøg i Jackpot City. Han skulle kæmpe imod Playboy, og fik hjælp af Always Lizard. Always Lizard var sur på playboy efter han havde voldtaget og dræbt Mary, som var en af Always Lizards kultmedlemmer. Mr. Fux er chefen for hardholdet Jackpot City, men det fik jeg vist nævnt sidst.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Et svar til [Jackpot City] 2: The Rise of Bishop and The Fall of Always Lizard

  1. troelsken siger:

    Awesome, men… aww, Always Lizard røg? Når folk opsætter bannerreklamer i malstrømmen, bliver jeg nødt til at holde med dem. 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s