[Cracked] Den første side

Jeg har lige været på forfatter weekend. Det var awesume. Og jeg har også fået skrevet lidt over en side, der opsummerer meget godt hvad Cracked (tidligere Cafè Canaria) handler om. Anyways, her er den, og kom gerne med feedback, specielt hvis der er noget I ikke forstår.

Cracked på næsten 1 side

Grundidéen i scenariet

Cracked er en forfaldshistorie. Præmissen i scenariet er ”Jo mere du hjælper andre, dets mere mister du af dig selv”, og det er den grundpille scenariet arbejder med. Karaktererne er gode samaritanere, med en helt ekstraordinær evne til at hjælpe andre mennesker. Men jo mere de hjælper, dets mere bliver de nødt til at ofre af sig selv.

Formen på spillet

Scenariet hopper imellem flere forskellige virkeligheder. Udgangspunktet er vores egen nutid, i en eller anden form. Karaktererne lever i en ganske normal storby anno 2011, men de har en evne til at hoppe ind i helt andre virkeligheder, som scenariet referer til som fiktioner. Fiktionerne er bundet sammen med virkeligheden, og handlinger i fiktionen har indflydelse på virkeligheden. Det er her hvor karaktererne hjælpe andre, det er her hvor de er superhelte. Men det er også her de bliver nødt til at ofre sig. De bliver mere og mere fortabt inde i fiktionen, og det der betyder noget i deres liv begynder at glemme dem. En karakter kan ende med at komme hjem til sin kone, som ikke aner hvem han er.

Settings

Virkeligheden er ganske banal, og omhandler ret normale mennesker. I fiktionen er vi et helt andet sted, og i et helt andet tempo. Det er over-the-top action, fantasy og science-fiction. Det er tænkt som værende overdrevet; karaktererne er superhelte, skurkene er superskurke og fjenderne er uendelige og deres død betyder ingenting. Det er ikke meningen det skal blive til en komedie, men det må godt være fedt på den lidt barnlige måde. Som i  awesome. Der er en klar inspiration fra filmene Scott Pilgrim vs. The World og Sucker Punch, og for den sags skyld The Matrix. Fiktionerne er en form for drømmeverden, og de normalle fysiske love eller generel sund fornuft gælder ikke. De fiktioner vi bevæger os igennem bliver beskrevet i detaljer senere i scenariet.

Regler

Der er regler og mekanikker med i scenariet. De centerer omkring udfordringer karaktererne støder på, og at de bliver nødt til at løse problemerne ved at sætte deres mest elskede ting på spil. Hver gang spillerne sætter ting på spil, er der en chance for de bliver tabt. Mekanikken er ikke specielt kompliceret, og den bliver forklaret i detajler senere.

Rollerne og det de elsker

Rollerne er bundet sammen både i en fælles baggrund, og igennem deres specielle evner. De er gennemført gode mennesker der gerne vil hjælpe andre, de er barmhjertige samaritanere. De har alle noget i deres eget liv som de holder meget af, der bliver reprænseret af en ting. F.eks. så har Anna en pladessamling der reprænserer hendes ønske om at skille sig ud, og hendes nyforelskelse i fyren Anders. Hver karakter har også en speciel forbindelse til en bestemt fiktion, hvor de har en ekstra kendskab og en speciel evner der kun gælder så længe de er i den fiktion. Alle de ofret som karaktererne hjælper i løbet af spillet, har karaktererne en stærk forbindelse til. Det kan være en forelskelse, et familie medlem eller en god ven.

Spilstil

Scenariet er ret struktureret. Scenariet dikterer hvilket scener der bliver spillet hvornår, og der er ikke nogen sandkasse at lege i. Spillerne har tilgengæld ret meget frihed til at beskrive de fiktioner de går ind i, hvordan scenerne udformer sig og præcis hvordan de mister det de elsker. På den måde er der ret meget fortælling fra spillernes side, og det skal jeg nok skrive en helt masse om hvordan man kan få dem til. Det eneste reelle spillervalg er hvor langt de vil gå, for de behøver ikke at gå hele vejen.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til [Cracked] Den første side

  1. troelsken siger:

    OK, det lyder godt nok en hel pokkers del skarpere!

  2. Kristian siger:

    Fedt og meget skarpere. Og bedre titel, synes jeg.

    Jeg tror dog der skal arbejdes ret hårdt med forventningsafstemning, for ud fra denne ene side, synes jeg scenariet stikker i to meget forskellige retninger, og to retninger der (tror jeg) vil appellerer til meget forskellige spillertyper. For når du skriver at fiktionsdelen skal være “overdrevet, lidt fjollede og gennemført awesome” har jeg svært ved at se, at det passer sammen med forfald, og tragiske tab, som er det jeg læser i den anden del. Tror du det vil komme til at virke, så alle spillerne vil få et kick ud af begge dele af scenariet? Jeg siger ikke at det ikke vil virke, men jeg tror det kan være “farligt” at sætte sig for meget mellem to stole.

    • Det havde jeg slet ikke set. For mig hænger det meget godt sammen, men jeg kan også lide begge genre. Der er måske noget dissonans imellem de to dele af scenariet.

      Men det handler nok også om jeg bruger et ret dårligt ord, nemlig “fjollet”. Fordi det er ikke tanken det skal være komisk, fjollet eller useriøst. Ligesom f.eks. the Matrix, så tager scenariet sig selv seriøst, og så må man gerne sidde som spiller at grine lidt over hvor overdrevet tingene er, bare man ikke begynder at lave selve spillet om til en komedie. Det skal formuleres lidt skarpere.

      Og ellers så får spilleder mulighed for at tilpasse de forskellige dele til sin gruppe, Hvis spillerne ikke kan få forfaldsdelen til at virke, men elsker action, så må action fylde mere.

      • Max Møller siger:

        Nantonaku Manga af Malik Hyltoft skifter imellem overgearet manga-action og tragisk socialrealistisk drama om et børnehjem, og det vandt publikumsprisen, så det kan lade sig gøre.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s