[Jackpot City] 3: The Princess and The Machinegun

Custom Moves____________________________________________________

Tidligere har jeg snakket meget lidt om moves. Det er sådan set grundpillen i systemet. Man slår 2d6+en stat, og ser hvad der sker. Der er nogle basale moves i spillet, såsom Do something under fire, eller Go aggro, men meget af spillets kerne ligger i de moves man selv laver specifikt til sin kampagne. her er nogle eksempler på de custom moves der har formet vores kampagne en hel del:

“When you are infected, roll+hard; On a 12+, you’ve fought off the disease. Remove any countdowns, and never roll for this disease again. On a 10+, you keep the disease in check, and nothing happens. On a 7-9, you start a countdown (if you haven’t already), and fill in one box. On a miss, as a partial hit, but fill in two boxes, and you’ll spread the disease to someone else.

When your countdown hits 9, you are visibly infected. When your countdown hits 12, you take 4-harm (AP). When your countdown moves past 12, you become a frenzied, violent sicko, that needs the blood of others to survive. You don’t roll for this disease any more. Maybe you should retire this character, and start a new one?”

Og et andet:

“When The Red Forest is in your head, whenever you open your brain, you also do something under fire, the fire being The Red Forest’s will.”

Som man kan se er der stor forskel på kompleksiteten af et move. Det fede er at man kan skræddersy alt til sit spil, så reglerne former sig rundt om de fronter, de karakterer og de temaer man arbejder med i sin kampagne. Jeg elsker custom moves.

Alle de her moves, de basale, som custom, er bygget til at karaktererne “bruger” dem, og det er kun dem der slår terningerne. Næste gang vil jeg komme lidt ind på de moves der er lavet til MCen.

Referat____________________________________________________

Denne gang har Jakob været venlig at scrible et referat ned. Jeg har tilføjet lidt hist og her, for at give udenforstående en lille chance for at kunne følge med.

“Vi starter med at de to overlevende begge har et mål på en forladt lufthavn. Playboy skal skaffe en ny generator for Mr. Fuxs som han skylder en tjeneste. Specter har lagt en plan der skal rede hans elskede Sunshine fra at ende i Bishops kølevogn, men det kræver en stor bombe, som han først skal have fat på.

Vi ser lidt af dagligdagen for The Nurse (Jakobs nye karakter) som, for betaling, kan fikse dine sår og/eller tilfredsstille dine sexuelle lyster. I dag er det tømremesteren, Jake the Snake, betaler for en tur.

Da Playboy har indkasseret flere seriøse skader opsøger han The Nurse men det tager lidt for lang tid at ordne, så hun bliver overtalt til at tage med til lufthavnen. Der bliver købt vand til turen og gruppen tager afsted i Specters bil.

Kort efter byen møder de skoven, der har udvidet sig til nu at dække den nordgående vej ud af byen. Playboy er stadigvæk under indflydelse af skoven og hans maske, Mr. Easter vil ikke ud af skoven igen. For at komme videre tager han sin slåbrok over hoved og derefter Mr. Easter af. Først timer senere når vi nærmere os en lejr kommer Mr. Easter tilbage på hovedet.

I lejeren bliver der fundet rigeligt ammunition og The Nurse finder to stimpacks. Den ene bliver solgt videre til Playboy, der kan mærke abstinenserne er godt på vej.

Fremme ved lufthavnen er der tomt over jorden men en elevator tager dem ned i et gammelt kompleks af metalgitre og gange. Der er nogle sikkerhedsrobotter der ikke ser ud til at være aktiverede men der sidder et kamera i loftet der følger med i alt hvad der sker. Det viser sig at være P.R.I.N.C.E.S.S., en AI fra før apokalypsen, der er meget beskyttende over for alt inventar. (P.R.I.N.C.E.S.S.= Protective Reactive Integrated Nonlethal Crippling Encrypted Security System. Ja det er fjollet).

Specter får en aftale på plads med P.R.I.N.C.E.S.S om at vi kan tage hvad vi vil, hvis han hjælper med nogle reparationer hvilket han bruger noget tid på. Derudover finder han også hvor der står en bombe.

The Nurse lægger mærke til at hun er blevet infected og er begyndt at hoste noget sort stads op. Playboy lægger mærke til at den stimpack han har fået, indeholder noget sort, men da The Nurse beroliger ham med at det ikke er noget problem tager han den, hvilket gør at han også bliver infected.

For at komme ind til bomben (men med påskud om at finde generatoren, da Spector indtil videre har holdt sin plan for sig selv) skal der forceres endnu en dør. Efter både Spector og The Nurse har fået stød af låsemekanismen bliver Playboy træt af at vente og forcere døren med vold (Oh, Yeah!) hvilket P.R.I.N.C.E.S.S dog svarer prompte på ved at send nok gummikugler efter ham til at han går i gulvet. Spectre får sin bombe og The Nurse er godt tilfreds med at finde ud af hvad den skal bruge til og hvad den information kan være værd hvis bomben går af. At dræbe en vigtig mand som Bishop kan godt give nogle fjender.

Stadigvæk ingen generator så Playboy prøver at snakke med P.R.I.N.C.E.S.S i malstrømmen, men efter det trick han lavede med døren er hun ikke glad for at se ham så han kommer hurtigt ud igen hvor han bliver tvunget til at smide Mr. Easter foran de andre. Playboy viser sig at være en ret ynkelig skikkelse uden sin maske, og han minder allermest om en lille bange dreng.

Spector får aftalt med P.R.I.N.C.E.S.S at vi kan få adgang til generatoren hvis Playboy forsvinder og hans skader fikses. Playboy går til skoven for at forhandle med Mr. Easter. For at gå der fra igen med Mr. Easter går han med til at hjælpe skoven ind i Jackpot City.”

Jeg har aldrig set en session hvor der blev slået så elendigt, og det endte med at tage meget lang tid at få hentet den generator, som faktisk ikke er blevet hentet endnu. Jeg glæder mig vildt meget til at se Spectors forsøg på at sprænge Bishop i luften, og hvordan Playboy for hjulpet The Red Forest ind i Jackpot City. Og så er det oplagt at The Nurse skal til at finde en kur imod den infektion der har ramt 2 spillere og flere andre borgere i Jackpot City.

Nå ja, og The Nurse var en meget løst defineret NPC før. Nu er det en spiller.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s