[Cracked] Foromtale til Fastaval

Nu har jeg lavet en anden foromtale, til det samme scenarie, men til en anden con.

Opdateret den 29/12/11. Med stor hjælp fra Niels Ladefoged Rasmussen.

Foromtale til Cracked

Aura kigger ud. Den afrikanske kvinde står stadig dernede. Hun bliver samlet op af en bil, men hun er hurtigt tilbage på gadehjørnet. Nu kommer en karseklippet mand over til hende. Han gestikulerer truende, og hun giver ham lydigt et bundt pengesedler.

Samme aften tager Aura rejsen igennem sprækkerne. Hun ankommer til Slavehandlerens Palads, med sit sværd trukket. Inden den først soldat trækker sit våben, rammer hans hoved jorden, og kroppen står livløs tilbage. De 999 andre soldater vender sig imod hende, og Aura smiler imens en bloddråbe falder fra sværdets klinge. Med headsettet kalder hun B-52’eren, hvor hendes venner sidder klar med bomberne.

Den næste morgen er den afrikanske kvinde et frit menneske i en fri verden. Aura vågner skrigende. I mareridtet kunne hendes forældre ikke huske hendes navn.

I Cracked løser du virkelighedens problemer ved at udkæmpe fantastiske kampe i verdenerne, som findes på den anden side af sprækkerne. Du får mulighed for at spille i et bredt udvalg af omgivelser og genrer. Efterhånden som karaktererne bevæger sig længere ind i andre virkeligheder, bliver de mere og mere distancerede fra deres normale liv. Deres mest dyrebare minder kan blive tabt i kampen mod uretfærdighed og ondskab.

I Cracked skabes historien mens du spiller, ikke før du spiller. Et system med faste rammer og kreative benspænd hjælper jer til at skabe en fælles fortælling, men til tider bestemmer systemet også hvilke scener der skal udspilles.

Spilletid: Scenariet tager omkring 4 timer.

Antal deltagere: 1 spilleder og fra 3 til 5 spillere.

Spillertype: Du kan lide at fortællingen er i centrum, du vil gerne være med til at gøre scenerne seje, og du kan veksle imellem over-the-top action og melankolsk forfald.

Spilledertype: Du har lyst til at inspirere og opmuntre spillerne til at lave fede fortællinger. Du har det store, forkromede overblik, du deler scenelyset ud, og du overlader gerne bipersoner og scenebeskrivelser til spillerne.

Kort om forfatteren: Om dagen bor Asbjørn Olsen i Albertslund og lever af skrald. Om natten er han en superhelt, der kurerer kræft og skyder nazister.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

11 svar til [Cracked] Foromtale til Fastaval

  1. Kristoffer Apollo siger:

    Jeg synes, det er en god foromtale i forhold til at beskrive, hvad du vil med scenariet, men jeg savner måske lige det ekstra pift af passion – hvorfor det er fedt? Når du fortæller om det, er du mere begejstret end din foromtale. 🙂

    En løsning kunne være at bringe prosaen tilbage …

    • Jeg tror ikke jeg skriver foromtaler for at prøve at sælge mit scenarie. Men det kan godt være foromtalen her simpelthen er for kedelig. Jeg syntes allerede teksten er for lang, så spørgsmålet er hvad man kan droppe for at få plads til noget prosa?

  2. Kristoffer Apollo siger:

    Det eneste, som kan forkortes, er formentlig det første afsnit, men det indeholder jo også mange vigtige informationer. Prosa er heller ikke den eneste løsning -.måske kan det gøres ved bare at have en kort (to-tre-fire linjer) teaser i starten. Der er noget “show, don’t tell” her, tror jeg – lige nu laver du kun tell.

  3. Kasper M siger:

    Først savnede jeg lidt info om hvad “type” historie man spiller, men så tænkte jeg at det kommer du om ved at skrive “I Cracked skabes historien mens man spiller, ikke før man spiller. Der er kun få forudbestemte hændelser i scenariet.”

    Men kort efter skriver du så: “Spiller type: […] Scenariet veksler imellem over-the-top action og melankolsk forfald, så man skal kunne lide begge dele.”

    Den del med action synes jeg mangler markant i resten af din beskrivelse. For over-the-top-action kan være på mange måder så jeg tænker næsten at du har tænkt en eller anden form for setting siden du ved der kommer action med. Indtil da synes jeg ikke det lød kedeligt, men måske lidt “modent” hvilket er godt, men det er over-the-top action også.

  4. Så er der opdateret. Jeg har prøvet at tilføje lidt entusiasme og noget “show” igennem den der stemningstekst i starten. Så er det andet bliver skåret lidt til. Tror jeg nok.

  5. Jeg synes helt klart at prosa delen gør noget. Der hvor B-52eren kommer ind siger en hel del om scenariet. Det er ihvertfald der hvor jeg selv går fra “huh?” til “fedt!”. Det fylder måske lidt for meget i forhold til den informative tekst, dog. Hvis der kunne trimmes lidt på det, og måske tilsættes lidt til den sidste paragraph med nogen mere præcise beskrivelser af hvad spillet diktererer og hvad man selv finder på. Lige nu ved jeg ikke om jeg selv skal lave karakter, hvor meget af settingen jeg skal udfylde og generelt hvor meget jeg skal være med til at sætte scener. Kunne eventuelt nævnes i spillersektionen hvis det er krævet man er monster god til at sætte scener.

    • Jeg kan godt prøve at trimme lidt, men jeg syntes det er svært at gøre den meget kortere. Men jeg prøver, igen igen. Og så er der vel heller ikke nogen grund til at du skal have alle de detaljer i foromtalen? Lige nu skal du bare kende spillestilen og stemningen i scenariet. Og omkring scenesætning så syntes jeg det står ret klart her: “du vil gerne være med til at gøre scenerne seje”.

  6. Uffe siger:

    Overordnet fungerer foromtalen. Du får præsenteret ideen, stemning og noget æstetik. Jeg tror jeg har en god fornemmelse for hvilken type spil vi taler om (my kind).

    Men sproget er lidt for tungt. Jeg tror en mere snappy stil med mindre fyld rammer bedre. Men det er skide svært. Og så burde den foromtale have en fed kollage-tegneserie-illustration. Er du selv grafikerferm? Er der ikke en på linien der melder sig til at lave en fed b-52/luder/kriger-chick/svedperlemareridt-illustration for Asbjørn? Johs?

    Alle detaljerne (aka: dem jeg fandt):
    * Kan den “karseklippede mand” ikke have en mindre hyggelig frisyre? Skaldede? Bredskuldrede? Karseklippet lyder hyggeligt.

    * Spring måske de store overarme over. “gestikulerer truende” er rigeligt. Det er et valg mellem at male et tydeligt billede eller lade os male det selv.

    * Er det soldater eller vagter?

    * Når man bruger b-52 har man ikke “venner”, men i stedet allierede, kumpaner, kolleger, whatnot. Jeg kan ikke finde på det perfekte ord, men venner tager lidt af action-biddet ud af sætningen. Måske helt omskrive.

    * Måske kan “I mareridtet hun lige er kommet ud af, kunne hendes forældre ikke huske hendes navn.” erstattes med: “I mareridtet kunne hendes forældre ikke huske hendes navn.” Men måske det er lige lovligt kort. Men vi skal nok fange budskabet.

    * “Normale problemer”? hvad med “hverdagsproblemer” eller bare “problemer”?

    * Drop “mange forskellige” i “udkæmpe fantastiske kampe i de mange forskellige verdener,”. Det har vi fanget.

    * drop “altså”

    * Indsæt måske et Efterhånden før “Som karaktererne bevæger sig ” for ikke at lave forvirring med sætningen før (hvis man overser punktum kan det forvirre).

    * Jeg kan bedre lide spilpersoner end karakterer (fordi karakterer har en ekstra bibetydning på dansk, en original etc).

    * Måske bruge “mest dyrebare minder” i stedet for “kæreste minder”. På skrift læste jeg første Deres kæreste (sådan en man har sex med) og så spolede min hjerne tilbage og startede forfra.

    * ondskab er et øv-ord, men måske lige præcis det du mener. Er det abstrakt ondskab eller konkret grusomhed?

    * Måske kan hele afsnittet med spilpersonernes bevægelse ind i verdener og deres tab etc omformuleres til anden person. Du bevæger dig…

    * Måske droppe den her: “Du skal være indstillet på at spille en barmhjertig samaritaner, men præcis hvor meget du vil ofre for at hjælpe de svage er op til dig.” Eller omformulere, den er for tung.

    * “I Cracked skabes historien mens du spiller, ikke før du spiller. Et system med faste rammer og kreative benspænd hjælper jer til at skabe en fælles fortælling, men til tider bestemmer systemet også hvilke scener der skal udspilles.” Næsten spot on, ville bare skrive: “I Cracked skabes historien mens du spiller. Et system med faste rammer og kreative benspænd hjælper jer til at skabe en fælles fortælling, men til tider bestemmer systemet også hvilke scener der skal udspilles.” eller “”I Cracked skabes historien undervejs.”
    Med mindre du har som sekundært formål at skræmme nogle folk væk, så er det fint med den lille: “I andre spiller før i spiller, haha!”

    * “Hver gruppe består af 1 spilleder og fra 3 til 5 spillere.” skal bare være ” 1 spilleder og 3-5 spillere.” det andet er langt og sværere at afkode.

    * spillederbeskrivelsen er sjældent god. Tak for den.

    * Måske tilføje (ikke i stedet) noget med “Og så spiller han rollespil med fede historier og regler der hjælper med at fortælle dem.” eller noget lignende. Det er absolut det sværeste afsnit 😉 få en anden til at skrive det? (Ikke mig :))

    Og Husk! Lyt til alt det vi siger, men ignorer det du ikke kan bruge.

  7. Kristoffer Apollo siger:

    Prosaen hjælper klart til at give et billede af, hvad scenariet er for noget. Forslag til lidt strammere tekst:

    Aura kigger ud. Den afrikanske kvinde står stadig dernede. Hun bliver samlet op af en bil, men er hurtigt tilbage på gadehjørnet. Hun giver et bundt penge til en karseklippet mand.

    Samme aften rejser Aura igennem sprækkerne. Hun ankommer til Slavehandlerens Palads med sværdet trukket. Inden den første soldat trækker sit våben, rammer hans hoved jorden. De 999 andre soldater vender sig imod hende, og Aura smiler, imens en bloddråbe falder fra sværdets klinge. Med headsettet kalder hun B-52′eren, hvor hendes venner sidder klar med bomberne.

    Den næste morgen er den afrikanske kvinde et frit menneske i en fri verden. Aura vågner skrigende. I mareridtet kunne hendes forældre ikke huske hendes navn.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s