[Depereo] To eller fire spillere?

Jeg har tænkt meget over om Depereo skal være med 2 eller 4 spillere. Jeg er blevet overbevist om det er to meget forskellige scenarier. Hvis det skal køres med 4 spillere, så vil jeg nok helst arbejde med 2 roller, 4 spillere opbygningen, hvor der er 2 spillere til hver rolle. Altså en spiller Æon – Ansvar og en anden spiller Æon – Passion.

Så hvad bliver anderledes med 4 spillere?

+

For det første giver det mulighed for at de indre konflikter i langt højere grad kan blive eksplicitte. Man kan udspille indre monologer som dialoger imellem spillerne. Rollerne kan skændes med sig selv, og være uenige med sig selv, og de 3 andre mennesker i lokalet kan se det.

Det er altid rart at komme væk fra 2 spillere, fordi et scenarie med 2 spillere ofte ender med at kræve det er 2 spillere som har en god energi imellem sig. Specielt når scenariet handler om passion. Men altså, jeg kan heller ikke lide at bruge “spillerne kan ikke finde ud af det”-argumentet… så bare glem det. I stedet for tror jeg bare jeg siger, jeg har en bedre “mavefornemmelse” omkring 4 spillere.

Jeg har en undskyldning for at lave mekanik, eller i hvert fald en form for regler/struktur. Der ville give menig at det kun er en af de to Æon’er der bestemmer hvad Æon gør i en given scene. Jeg tror ikke der er noget at vinde ved at begge kan styrer hende, eller at der er to Æon’er. Så det giver mulighed for at lave et eller andet system for hvem der bestemmer hovedpersonerne i en given scene.

Og så ville det være fedt hvis spillerne fik et godt forhold opbygget i mellem sig. Bare mig og mig imod resten af verden. Jeg tror det kunne være fedt med nogle mig og mig scener, samt noget hyper-focusing. Og flere seje virkemidler som jeg ikke ved hvad er endnu. Ved du det? Hvordan får jeg de to spillere, der skal spille den samme rolle, og være i konflikt med hinanden i meget af scenariet, til at få et solidt “ynglings-søster-forhold”?

En konflikt imellem de 2 samme spillere, der grundlæggene handler om det samme, igennem hele scenariet. Den kan meget nemt gå i ring. Jeg håber på at undgå det værste ved at give en af parterne kontrol over deres fælles person i hver scene. Og så skal der klippes eller på anden måde skæres i de interne diskussioner. Kan I nikke genkendende til problemet? Hvad kan man gøre ved det?

Jeg skal rent faktisk lave en mekanik/regler til hvem der bestemmer hvilken scene. Simpel U go/I go, eller kan man lave noget interessant mekanik her? Noget med at man skal smadre noget kan jeg altid godt lide, men jeg ved ikke om den holder her. Måske kan man få lov at overtage scene, men den anden spiller må sætte et krav på en eller anden måde.

Jeg føler mig som en kylling, der ikke tør at lave et scenarie til 2 spillere.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

2 svar til [Depereo] To eller fire spillere?

  1. troelsken siger:

    Kyllinger kan godt være kloge dyr! Eller, fire spillere lyder som en mere robust konstruktion. Og også som om der måske er mere at lege med for 4?

  2. Kristoffer Rudkjær siger:

    @ 2 vs. 4 spillere – Selvfølgelig kan du lave et fedt 2 spillerscenarie! Men der er ingen tvivl om, at hvis du går den vej, vil det i den grad sætte rammen for hvad du ellers kan have med. Så Asbjørn – hvad er scenarieiddens kerne og passer den til 2 eller 4 spiller ?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s