[Depereo] Kunsten at dele

Hvis Depereo skal være med 4 spillerer, og det er jeg efterhånden overbevist om det skal, så skal det være med 4 spillere og 2 karakterer. Der er bare lige det problem at vi har 2 spiller der skal deles om 1 karakter, og hvordan gør man det i praksis? Specielt når de 2 personer skal være i konflikt i en stor del af scenariet.

Begge spillerer får som udgangspunkt lov at styrer karakteren, bare ved at beskrive hvad han gør. Rent anarki. Men begge spillere har også mulighed for at sige “NEJ!”, og overtage kontrollen af karakteren scenen ud, samt få lov til eventuelt at ændre i noget karakteren har gjort i denne scene. Men det koster selvfølgelig…

Hver karakter har nogle evner. Rent narrative evner, som beskriver noget karakteren kan, må, skal eller vil. F.eks. kunne Æon – Ego/Ansvar have evnen “Slå ihjel uden at føle noget for ofret”. Trevor Kærlighed/Passion har måske “Føle empati” eller “Forfører i kraft af status”. Jeg skal finde på mange flere, jeg forstiller mig hver karakter skal have en 4 stykker.

Hver gang man siger “NEJ!”, så giver man også den anden spiller, der spiller den samme rolle, lov til at vende en af ens evner om. Så Æon – Ego/Ansvar overtager en scene og bestemmer hvad Æon gør, men til gengæld får Æon – Kærlighed/Passion at vende en af Æon – Ego/Ansvars evner om, sådan at den nu virker mere eller mindre modsat. F.eks. “Slå ihjel uden at føle noget for ofret” vil blive til “Hver gang du slår ihjel føler du empati for ofret, og det gør ondt”.

Først tænkte jeg at lave en ark hvor man skulle klippe evnerne ud, og smide dem væk, når de var mistet. Fordi det er fedt. Men det gik op for mig at det er vigtigt at man huske ændringen, så man også kan spille på den, og at det ikke nødvendigvis er evne der er det interessante, men mere når man ikke har den længere. Eller når den bliver vendt om. Så nu har jeg tænkt mig at lave nogle kort med tekst på begge sider, så når man vender en evne, så vender man også et kort.

Tak til Peter for destruktionsmekanikken i Lad Verden Brænde, og tak til Anne for at have hacket The Shadow of Yesterdays buyoff ind i hendes Byen Melolonthinae. Begge dele sparker røv, så det er jeg sikker på min version også gør.

Hvis du har nogen idéer til evner, så må du meget gerne smide en kommentar. Det må du også alligevel.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

4 svar til [Depereo] Kunsten at dele

  1. troelsken siger:

    Hæ, det ser spændende ud. Et godt råd: Test tidligt.

    En idé at arbejde med kunne være noget á la “best interests” fra IaWA, således at hver spiller har to interesser som skal forfølges …og har en til fælles med sin med-karakter-spiller og en til fælles med én af den anden karakters spillere. Og sådan at de interesser man deler hen over midten skurrer noget mod ens samme-side fællesinteresse. Sådan noget i denne dur:

    Æ/1—Interesse—Æ/2
    | |
    Interesse Interesse
    | |
    T/1—Interesse—T/2

    • Javel. Og det er også planen.
      Jeg syntes idéen om Best Interests er rigtig god. Jeg vil også rigtig gerne have at der er noget der binder Æon og Æon, Trevor og Trevor, sammen, mere end bare at det står på deres sheet de godt kan lide hinanden. Tak du.

  2. troelsken siger:

    Bah, diagrammet er i stykker. Men du kan nok gætte hvad jeg mente.

  3. Pingback: [Depereo] Passion | Kukabuksilah

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s