[I en god sags tjeneste] En gammel kampagne med et nyt system

Mørk Passage: http://www.fusion-net.dk/movie/passage_512.ram

Jeg skal køre det publicerede Fusions scenarie I en god sags tjeneste, om nogle måneder. Og jeg kan lige så got begynde at tænke over det nu, for det bliver ikke out-of-the-book.

Det er en kampagne bog jeg har haft liggende længe. I tidens morgen startede vi kampagne, og spillede 1 eller 2 sessions. Så gik der et par år og vi prøvede igen. Tredje gang er lykkens gang! Første gang spillede vi med Fusions reglerne, og anden gang med D20 modern. Ingen af delen holder på nogen måde. Fusions reglerne er, i modsætning til settingen, dårligt designet, og med fokus på fjollede ting (der er ekstra ordinære regler for Aiki-Jutsu). Det eneste gode er skæbnetræk. D20 modern er… Never mind.

Og hvordan spiller man investigation? Specielt efter man har prøvet story now. Jeg ved det ikke, men jeg har nogle tanker:

Der er ikke plads til at spille rollespil. Altså til at spille sin karakter, at udvikle en historie og alt det jazz. Jeg tænker Mouse Guards player/GM turn kan udnyttes her. En (kort) player turn til at få spillet nogle at detektivernes personlige historier ud, måske delvist i flashback form, og en GM turn hvor vi spiller investigation kampagnen. Det hele kan også gøres meget mere kryds-klippet og integreres i systemet. Eller begge dele! Og så skal jeg læse Spor, for det er vistnok noget af det scenariet kan.

Spor er besværlige, dumme og en utrolig charmerende ting ved investigation. Jeg bi-beholder spillet imellem spillerne og scenariet, hvor spillerne skal gætte hvad forfatteren har tænkt, og hvad jeg tænker. Det bliver en klar del af præmissen for spillet. Jeg tænker at vi kan gøre det lidt mere interessant ved at lave et post-it system, hvor spillerne arrangere alle deres spor. Hver gang de får et spor laver de en overskrift på en post-it. Når de kommer videre tilføjer de information til den. På den måde får de et overblik, og det hele bliver lidt mere puslespils-agtigt.
En lille idé ville være at bruge fortællespil til sporene, når spillerne havde fået sammenstykket en masse info om sporet, som man tit ser i krimi-serier (altså, bare med film mediet). Så når de har fundet ud af det var agenten fra Rio der havde mistet sit ben i isbils-ulykken, så blev der fortalt en kort scene som beskriver hvad der skete, med udgangspunkt i de beviser der er fundet frem. Jeg tror man kunne teste metoden af i en prolog, og se om det gav noget. Problemet er man ikke skal definere noget nyt i scenen, og derfor kan den måske gå hen og blive overflødig og irriterende.
En anden idé er at bruge spor som en del af mekanikken. Mere om dette når jeg snakker system.

Hand-outs har ikke noget med rollespil at gøre. For det første fordi det ikke er rollespil, for det andet fordi man ikke kan udspille noget med dem. Jeg har dog set Thomas Mørch Pedersen få meget godt ud af at læse en hand-out op, ved at spille på hans karakters evne til at være en elendig oplæser, sådan lidt semi-live style. Men det er også der eneste rollespil jeg nogensinde har set komme ud af et hand-out. Men nu er de lavet, så måske kan man få noget ud af dem? F.eks. nogle fortælle scener i stil med min idé til sporene? Det skal i hvert fald overvejes og måske testes.

Historien er der hvor spillerne ikke er. Jeg ville gerne spille cut-scenes til alt det der forgår uden om spillerne. Men det er svært når man også vil spille traditionelt investigation hvor spillerne, og ikke karaktererne, skal regne plottet ud. Til gengæld vil jeg i hvert fald udspille historien når kampagnen er forbi, frem for vi leger den der “nu skal I høre hvad der VIRKELIG skete” leg. Så er der nok nærmest en ekstra session i at se historien fortalt fra andre sider, og spillerne kan give den gas som de bi-personer deres karakterer har mødt og fået et forhold til. Det tror jeg kunne blive meget sjovt.

Kampagnen siger selv den er en slags road movie. Det skal helt klart underbygges. Der skal spilles rollespil omkring det at rejse, og der skal fokus på at kulisserne skifter. Scener i bilen med overtrætte detektiver der har brugt alt for meget tid sammen. En mekanik for hvem der kører shotgun. Og alt det jazz. Det glæder jeg mig næsten mest til at spille.

Vi skal bruge et system. Jeg tænker man kunne bruge noget pulje-system, hvor man fylder puljer op ved at sætte scener. F.eks. familie scener, bilturs scener, druk scener, og hvad der ellers udbygger temaet, karaktererne, forholdet imellem karaktererne og settingen generelt. Mortens Delta Green regler er en inspiration her. Jeg skal også have klare guidelines for hvad der sker når man klare/fejler sit rul. Jeg tror systemet bliver bygget op over man bygger en terning pulje op ved at kombinere terninger fra forskellige puljer. Personlige puljer, enten klassiske evner man kan hive ind når de giver mening, eller selvdefinerede halløj i stil med Dogs In the Vineyard. En fælles ressource pulje, som repræsentere det detektiv bureauet har, og som alle kan tage af (en kilde til interne konflikter). Og måske giver hver spor en pulje man kan trække fra, hvis man kan inddrage sporet. Personlige puljer fyldes op igennem scener der fokusere på karakteren, og dennes personlige historie. Fælles puljen fyldes op igennem scener imellem kollegarene i bureauet. Spor-puljen vokser med en terning hver gang man får ny information man kan tilføje til sporet.

Handlingen er låst, eller er den? Jeg skal vist lige læse bogen igen, først. Har kun læst den en to/tre gange. Men det er meget længe siden. Jeg skal finde ud af om jeg vil spille kampagne låst, så spillerne følger plottet ret slavisk, eller om jeg vil åbne mere op. Jeg har ikke rigtig noget problem med nogle af delene, man skal bare huske at forventningsafstemme og planlægge ud fra spilstilen. Og så er jeg ret sikker på jeg vil lave plads til at man kan kører ud af et sidespor, løse uforløste plot tråde, og bare generelt give plads til ting der ikke er en direkte del af scenariet. Måske endda smide en ekstra sag ind imellem de 7 afsnit i kampagnen.

Palle Schmidt har tegnet mange fede ting til Fusion. Den overstående er faktisk fra tegneserien Blodets Konkubine. Men jeg kan ikke lade være med at tænke Fusion når jeg ser det.

Så med udgangspunkt i et system jeg ikke kan lide og en spilstil jeg ikke kan lide, skal vi spille noget awesome rollespil. Jeg tror faktisk det kunne blive ret sjovt at genopdage Fusion, og specielt hvis vi tænker os lidt om inden vi går i gang. Og netop derfor vil jeg gerne høre dine tanker om Fusion, om investigation, om I en god sags tjeneste, og ikke mindst om mine overstående idéer.

Reklamer

Om Asbjørn Olsen

Progressive game designer with a passion for the surreal and the really boring
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

7 svar til [I en god sags tjeneste] En gammel kampagne med et nyt system

  1. johsbusted siger:

    Godt indlæg. Glæder mig til at læse mere.

    Også har jeg intet fornuftigt at foreslå ellers. Jo, vil du lave dit eget system og hvad gør du så med xp?

    • Jeg tror det bliver “mit eget” system. Men som nævnt nedenunder minder det måske en hel del om Gumshoe.

      Jeg ved ikke helt hvad jeg gør med XP. Jeg har tænkt mig at bruge Fusions skæbnetræk system, så måske kan man på en måde kombinere det med XP. Du får 1 XP hver gang du bringer et af dine skæbnetræk i spil. Jeg ved ikke hvad der ellers skal give XP. Jeg har nemlig allerede et andet belønnings system i spil, i forhold til de puljer man skal genopfylde. Men hvor puljerne aktivere bestemte scener, så tror jeg at man belønnes med XP for bestemt adfærd generelt. Så kan det godt være man får nogle generelle XP, for man kan få lov til at lave “karakter udvikling” igennem reglerne.

      Jeg er ikke helt sikker på hvor meget sammenhæng der er imellem fiktionen og systemet, men jeg tror umiddelbart at man kan få flere terninger i ressource puljen ved at skaffe penge til bureauet, blandt andet igennem at færdiggøre sager. Men jeg tror også det vil være muligt at sige “Jeg låner lige 10.000 kr. af rocker Johnny”, og få nogle terninger i puljen. Men det vil jo så medfører en masse problemer siden hen. På den måde tror jeg også man kan stige uden XP, så hvis man i fiktionen gennemfører et selvforsvars kursus kan man stige en i nærkamps-puljen.

  2. Søren Hjorth siger:

    Brug Gumshoe (Trail of Cthulhu, Mutant City Blues, Night’s Black Agents etc. http://www.pelgranepress.com/ ) . Det er et glimrende system til investigation.

    • Tak for hintet. Jeg har dog læst Gumshoe og syntes generelt set det var et ret ligegyldigt system. Blandt andet det fjollede i at puljerne kommer igen efter 24 timer, så vi er tilbage til “30 minutters arbejdsdag”, som vi alle husker fra D&D. Investigation evnerne er en fin idé, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal bruge dem til i praksis. Jeg syntes generelt det var et ret tomt system, som der dog havde det vigtige budskab: Husk at man ikke skal kunne tabe, fordi man fejler et finde spor rul! Jeg kan ikke huske kamp reglerne.

      Men basalt set er det jo noget i stil med det system jeg gerne vil bruge, bare hvor man får puljer igen igennem scener. Så et kan godt være der er tale om et Gumshoe hack i virkeligheden.

  3. bobertelsen siger:

    Har du overvejet “Dirty Secrets” mekanikkerne?

  4. Tore siger:

    Prøv at overveje Inspectres eller Primetime Adventures. Du skal bare være forberedt på at du ikke skal forberede andet end en hook, så skal spillerne nok finde på resten.

    • Jeg har hørt meget godt om begge, og Dirty Secrets ser spændende ud, men det giver ikke rigtig mening til det jeg gerne vil. “Klassisk” investigation (altså gæt hvad spilleder/forfatter tænker) og køre en premade kampagne. Måske kan man bruge konflikt mekanikken fra Dirty Secrets, men jeg har læst at spillet virker godt fordi alle elementer spiller sammen.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s