[Utilsigtet tab] Modus Operandi I

I systemet utilsigtet tab slår man specielle terninger for at løse konflikter i spillet. Idéen er at terninger har symboler der giver forskelligt udfald i fiktionen, og at de er en række forskellige terninger som har en “personlighed” afspejlet i sig. På den måde kan man vælge hvilke terninger man gerne vil bruge ud fra hvordan man agere i fiktionen. Det afspejler sig både igennem handlemåde og valg af udstyr. Jeg kan vælge at være hensynsløs og derved rulle røde terninger, og jeg kan vælge at bruge et maskinpistol for at få røde terninger.

Terningerne indeholder 3 sæt af symboler, succes/fejl, bivirkninger og skæbne. Der er en positiv og en negativ version af hvert af disse sæt, og de udligner hinanden. Succes afgør om man opnår det man vil, og fejl modvirke det. Bivirkninger kan være positive eller negative og det er ting der sker i fiktionen som enten forbedre eller forværre situationen for karaktererne. En positiv bivirkning under et forhør kunne være at man fik en ny ven/allieret. En negativ bivirkning under en skudveksling kunne være man ramte en civil. Skæbne fører til skæbnetræk som er en klassisk Fusions mekanik, og desuden giver det negative eller positive terninger til senere brug. Skæbne udmynter sig også i fiktionen, men nogle mere generelle effekter der mest giver tone og ikke ændre direkte på situationen. En positiv skæbne under et forhør kunne være man trøstede en efterladt. En negativ skæbne under en ransagning kommer til at smadre et familiefoto.

Når jeg vælger min handlemåde, så gør jeg det ud fra mit Modus Operandi (MO), som viser noget om hvilken type person jeg er, og derigennem hvilke handlemåder der er typiske for mig, dem jeg er bedst til eller noget i den stil. Jeg behøver ikke altid følge mit MO, men det begrænser mine muligheder. Mit MO er sammensat af 7 handlemåder;

Alsidig er en “default” handlemåde, som man altid kan bruge. Jeg ved ikke endnu om alsidig terninger har bivirkninger eller skæbne overhovedet, eller blot succeser og fejl.

Passioneret er en høj risiko/høj belønnings terning, hvilket vil sige der er mange succeser og mange fejl på. Indeholder god skæbne. Når man er passioneret så er man villig til at tage chancer, men man gør sit bedste for at gøre hensigtsfulde, flinke og moralsk forsvarlige handlinger. En stødpistol bruger passionerede terninger.

Rebelsk er en høj risiko/høj belønnings terning. Inderholder både god skæbne og negative bivirkninger. Rebelsk betyder at målet helliger midlet, og man er villig til at tage chancer og man ikke er bange for at bruge hårdhændede midler for at nå et idealistisk mål. En tåregasgranat bruger rebelske terninger.

Hensynsløs er en høj risiko/høj belønnings terning. Indeholder negative bivirkninger. Det repræsenter en hasarderet tilgang til tingene, hvor man ikke er bange for at smadre ting eller tage chancer. Maskinpistol og sportsvogne bruger hensynsløse terninger.

Kalkuleret er en lav risiko/lav belønnings terning. Indeholder dårlig skæbne. Kalkuleret betyder man ikke tager nogen chancer for at opnår sit mål, og man ikke tager hensyn til andre. En pansret firhjulstrækker og håndjern bruger kalkulerede terninger.

Bureaukratisk er en lav risiko/lav belønnings terning. Indeholder både positive bivirkninger og dårlig skæbne. Det repræsentere man gør sit arbejde sikker og gennemført, men ikke på en flink, rar eller hensynsfuld måde. Et overvågningskamera og bestikkelse bruger bureaukratiske terninger.

Grundig er en lav risiko/lav belønnings terning. Indeholder positive bivirkninger. Hjælpsom repræsentere man arbejder sikkert og grundigt og gør sit bedste for at få alle detaljerne med og udfører opgaven på en hensigtsmæssig måde. En maglight lommelygte og låsedirke bruger grundige terninger.

Man opbygger sit MO som en del af karakterskabelsen. Min idé er lige nu at man som en del af karakterskabelse bliver udsat for nogle konflikter, som de andre spillere skaber for ens karakter. Hver medspiller sætter en scene på en konflikt, og scenen bliver spillet ud. Spilleren som der satte scene giver karakteren et point i den handlemåde som han syntes karakteren vise i scener. Der må gerne debatteres i gruppen, men det er spillere der satte scene som tager beslutningen. Muligvis kan man sætte scener hvor mere end 1 karakter er involveret, det har jeg ikke taget stilling til endnu. Det vigtige her er at jeg gerne vil have en karakterskabelses spil (Morten Greis, Oliver og Peter snakker også om det), og at karakterskabelsen er noget hvor man spiller rollespil det meste af tiden og at det for det meste er en organiske process.

Måden man bruger sin MO på er at man i hver situation aktivt vælger om man vil spille på nogle af sine handlemønstre. Man ruller et bestemt antal terninger, som i udgangspunktet er alsidige. Man kan så vælge om man vil ændre nogle af disse terninger til andre farver, men kun hvis man har point til det i de forskellige handlemønstre. For hvert point kan man ændre 1 alsidig terning. Man må gerne bruge flere forskellige handlemønstre (tror jeg nok), eller slet ikke nogen. Antallet af terninger bliver nok afgjort at færdigheder eller lignende, det er ikke helt besluttet endnu.
Eksempel; Jeg må rulle 5 terninger, og mit MO siger jeg har hensynsløs 3, kalkuleret 1 og rebelsk 1. Jeg kan nu vælge at lave op til 3 terninger om til hensynsløse terninger, 1 terning om til 1 kalkuleret terningen og 1 terning om til en rebelsk terning. F.eks. kan jeg vælge at slå 1 kalkuleret terning og 4 alsidige.

I løbet af spillet har man mulighed for at ændre på mit MO. Man kan købe flere point for erfaring, og man har mulighed for at rykke sine point når man får et nyt skæbnetræk. Man kan rykke en terning fra de bokse der hænger sammen med de sorte streger, så f.eks. kan man rykke 1 terning fra hensynsløs til enten kalkuleret, rebelsk eller alsidig. Det er muligt jeg finder på flere begivenheder som det giver mulighed for at rykke rundt på MO, f.eks. når man har løst en sag.

Der er stadigvæk meget jeg er i tvivl om med MO, og som altid vil jeg meget gerne høre dine tanker. Er der bedre ord for nogle af handlemåderne? Grundig er svær at skelne fra bureaukratisk syntes jeg. Er handlemåderne lidt for tæt op ad hinanden? Jeg kunne i princippet godt lave en anden fordeling af symbolerne, så de kom lidt længere væk fra hinanden. Tror jeg nok. Oprindelig havde jeg 10 forskellige handlemåder, så der er i hvert fald andre muligheder. Er 6 handlemåder for meget? Jeg ville gerne have haft de 10, men det virkede som alt for meget. Jeg syntes det med grej der bruger terninger er meget svært. Er det for komplekse handlingsmønster at ligge ned over et stykke grej? Skal grej have deres egne terninger? Specielt de god skæbne er svært at få omsat til udstyr. Elbiler? Biodynamisk gift? En computer der kører på solceller? Jeg ved slet ikke hvordan jeg skal knække den.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s