[Star Wars: Edge of the Empire Beta] Første tanker, første spilgang

Morten har overtalt mig til at spillede Fantasy Flight GamesStar Wars: Edge of the Empire Beta, inden i “hans” butik. Så med et ret underligt format mødes jeg en gang om ugen med Cecilie Juel Hansen, Peter Brichs, Nis Haller Baggesen og Mads Egedal Kirchhoff, og spiller i cirka 2½ time.

Star Wars: Edge of the Empire minder i høj grad om Warhammer Fantasy Roleplay 3rd Edition, af samme udgiver, selvom der bestemt også er nogen forskelle. Grundlægende set så handler systemet om at man slår specialt designede terninger, alle med en række forskellige symboler på. De symboler afgøre så om hvorvidt man får succes, og diverse bi-virkninger og side effekter (du klare det hurtigt/sikkert eller du efterlader spor eller downloader en virus). Desuden er der en halv avancerede kamp system (i den tunge ende, men ikke helt på niveau med nyere D&D).

Image

Efter første gennemlæsning var mine indtryk blandede. Det negative, fra mit synspunkt, ligger klart i at spillet har en meget tung arv fra de traditionelle spil, primært igennem den grundlæggende holdning til hvordan et rollespils system skal være bygget op. Nærmest på hver side bliver det gjort klar at Game Masteren har alt magt i spillet. “At the GM’s discretion”, “If the GM chooses so”, “If it’s okay with your GM” osv. Og så er en grundlægende holdning til specielt kamp at det skal være cinematisk, dynamisk og hurtigt, hvorefter man introducere et kamp system der aller mest handler om at simulere. Man får endda den fornemmelse at de syntes man skal tage meget let på systemet, og lade være med at bruge dele af det. Så kan man undre sig over hvorfor de ikke har valgt et andet system.

Omvendt har systemet også nogen gode tanker. Det grundlægende system med særlige terninger der giver bi-virkninger og sådan kan jeg rigtig godt lide. Det gør at et rul giver lidt mere til spillet end bare om hvorvidt man fejler et rul eller ej. Jeg er jo også selv ved at lege med den slags mekanikker. For det andet har de fundet på Obligations, som er en rigtig god idé. Obligations er ting du skylder andre, penge, dummebøder, loyalitet eller tjeneste, eller noget du på anden måde har ansvar overfor. En Obligation kan være du skylder en gangster boss penge, det kan være din søster der er slave, det kan være du er en droid der stukket af fra din ejer osv. I starten af hver session slår GMen en terning for at se om nogen af spillers Obligations kommer i spil. Hvis de gør det, så tager alle i gruppen en lille minus, og GMen skal prøve at få denne Obligation i spil i løbet af sessionen. Man kan også kæmpe Obligations ned, og få nye eller lade dem blive værre løbende. Det er en rigtig fin idé, selvom det mekaniske element kunne være bedre udført.

I tirsdags mødes for anden gang, men spillede for første, da vi brugte hele første session på at lave karakterer. Ud over vi lige skulle i gang, og der ikke rigtig blev lavet meget andet end en intro kamp i mod nogen Tuskans (vi spiller intro scenariet, nok egenlig en dårlig idé), så gik det vel nogenlunde. Vi fik i hvert fald en introduktion til hvordan spillet virkede. Jeg spiller med Flashback scener, som vi bruger til at udbygge karaktererne, deres forhold til hinanden og til sig selv. Der fik vi fyret en enkelt af. Jeg fik også ramt en Obligation, men havde desværre ikke tid til at få den i spil. De 2½ time i et traditionelt spil giver ikke plads til meget, og specielt ikke som vi lige skulle lære hinanden at kende. Det var ellers en god Obligation. Nis spiller droiden D4-L3K, og han er Imperiets ejendom, men han er blevet stjålet af Mrosh (Cecilie) og Arrikazza (Peter), og nu er der en dusør på at fange ham.

Overordnet set er Star Wars: Edge of the Empire en hæderligt forsøg på at lave et traditionelt spil med et par nye idéer. Der er stadigvæk rigtig mange fjollede ting, og rigtig mange mekanikker jeg mener man kunne lave meget mere interessante, men man kan tydeligt se at FFG har lært nogen ting fra Warhammer, så det ser bestemt ud til at gå fremad. Et fint beer & pretzels spil, der med noget god hacking kunne blive til et ret solidt hybrid spil.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , . Bogmærk permalinket.

3 svar til [Star Wars: Edge of the Empire Beta] Første tanker, første spilgang

  1. johsbusted siger:

    Har jeg forstået Obligation rigtigt:
    Alle skal finde på et konflikt og spilskabende element. Hver spilgang skal man slå for om det kommer i spil (but why?). Hvis det kommer i spil, behøver det faktisk ikke blive introduceret i fiktionen (man skal forsøge, men det behøver ikke), til gengæld får hele holdet et minus (but why????)?

    • Jeg kan hurtigt svare på but why delen: Traditionel fjollede tankegang, hvor man ønsker at simulere frem for at skabe spil.

      Og ja, du har forstået Obligations rigtig, som de står skrevet. Dog står der ikke noget om det skal være spilskabende.

      Med hensyn til minusset så er der også et spiltekniske element. Obligations fungere i Character creation som en måde at få ekstra experience eller penge for, og i spillet kan det bruges til at få forskellige ressourcer. Derfor er det “logisk” der er en mekanisk konsekvens.

      Men alt dette til side, så syntes jeg stadigvæk det er en god idé. Den er bare dårlig udført.

  2. Pingback: [MR] 4. Regler jeg gerne vil bruge < Sort Forsyning

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s