[The Terrible Tales of The Dagger] I: The Pillaging of Sankt Catrina

Jeg er begyndt at kører Poison’d, Vincent Bakers barske piratspil. Overordnet set er Poison’d i samme spilstil som Apocalypse World, hvor det er plotløst spil, uden realitetsforhandlinger i scenesætningskomitéen, men at spillet i stedet driver frem igennem flydende samtale (ligesom i gamle dage). Poison’d er primært bygget op omkring eskalerende konflikter, i stil med Dogs in the Vineyard. I Poison’d er disse konflikter dog altid kamp. Alt man laver med mekanikken der ikke er kamp, bygger i stedet hen imod kamp. Og det er oplagt at spillerne kommer til at gå i flæsket på hinanden.

Poison’d handler om barske, onde, misbrugte og hadefulde pirater. Nogen af dine stats er baseret på hvor mange synder du har begået, og hvor meget ondt du er blevet udsat for. En af dine mål i livet kan være at spytte Gud i øjnene, og det er bestemt et hårdt spil med tematik der er bygget til voksne.

I denne serie af efterspilsrapporter vil jeg forsøge at bryde med min normale form, hvor jeg har fået spillerne til at skrive. Jeg vil selv skrive referaterne, og i stedet for at fokusere på handlingen, vil jeg fokusere på de spilmekaniske aspekter, og hvordan spilgruppen håndtere forskellige situationer i spillokalet, frem for i fiktionen. Jeg håber på det på den måde vil være mere interessant for udefrakommende at følge lidt med.

Jeg vil ikke gennemgå alt hvad vi gjorde i denne rapport, så bliver indlæget fjollet langt. Hvilket jeg er bange for ender med at ske alligevel. Når jeg skriver med kursiv så henviser jeg til selve Poison’d systemet. Når jeg skriver med fed så henviser jeg til hvordan vi håndterede situationerne i spillokalet.

Pirat-billeder der ikke er af Johnny Depp eller med letpåkældte kvinder er svære at grave frem

Efter at have lavet karakterer starter spillet med Captain Brimstone Jack er blevet forgiftet af skibets kok, Tom Reed, der er spion for den engelske konge. Tom Reed bliver banket hårdt, men da det går op for skibets besætning at The Resolute, en engelsk krigsskib, er på vej efter dem, beslutter de så for at sende Reed til skibslæge for at få ham til at tale, så de ved hvad vej de skal stikke af. Skibets læge, Albert the Artist (spiller), har dog lavet en aftale med The Resolutes kaptajn, Jonah Rutherford, og lade patienten dø inden han når at give nogen informationer.

En vigtig del af Poison’d er Bargains. Det er ting man har lovet til andre, og så længe man ikke har opfyldt det løfte, holder de din sjæl i pant. Det betyder de kan straffe dig mekanisk. I starten af spillet kan jeg som MC (spilleder) peger på en eller flere spillere, og definere nogen handler de har lavet. Blandt andet valgte jeg her at Albert the Artist havde lovet Rutherford at overlever ham The Dagger.

Jeg bad med det samme Albert slå terninger for at holde sit ringe arbejde skjult for de andre. Ikke fordi det nødvendigvis var fair i fiktionen, han var trods alt den eneste lægekyndige ombord, men fordi det var det var interessant og potentielt kunne skabe intriger, problemer og vold.

Styrmanden William O’Connor (spiller) ændre straks skibets kurs i håb om at undgå The Resolute. Herefter skal der findes en ny kaptajn. Edward, skibets hovmester, kalder besætningen sammen på dækket, og spørger hvem der ønsker at stille op. O’Connor bliver valgt med en opbakning på omkring 50% af besætningen. Dette skal fejres med rom, men køkkenassistenten, unge Miles, fortæller til den nyudnævnte kaptajn at de jo ikke ved hvad Reed har forgiftet, så de er uden forsyninger.

I Poison’d kan jeg som MC smide små sedler med problemer på bordet. De gør ikke nødvendigvis noget mekanisk, men de betyder bestemt noget i fiktionen, og derved gør de rent faktisk også noget mekanisk, da de to ting spiller tæt op ad hinanden. Og så er det et flag til spillerne, hvor jeg siger til dem de skal løse det her ellers slår jeg dem i hovedet med det.

Jeg har smidt sedlerne Urgency: The Resolute, Want: Food & Fresh Water og Wear & Breakage på bordet. Jeg presser spillerne hårdt fra starten. Poison’d er et ondt og udfordrende spil, og jeg er en asshole MC. Afstemning håndterede vi ved at spillerne, og kun spillerne, stemte. Det er en eksplicit mekanik i systemet. 2 ud af 4 stemte på O’Connor så han blev valgt. Jeg syntes det er en problematisk måde at håndtere det på, specielt når man er 4, men det virkede altså denne gang.

O’Connor vælger herefter at sætte kursen imod et lille settlement, Sankt Catrina, hvor de kan få nye forsyninger og få fikset skibet lidt op. De har dog ikke nogen penge, så det bliver med vold og magt. Imens sætter han Albert til at finde ud af om noget af maden står til at redde, og heldigvis melder Handsome James (spiller) sig til at prøvesmage. Der går ikke længe før han ligger meget syg, og Albert gør sig klar til at redde ham, men James indgår i stedet en aftale med djævlen om sit liv, og han overlever. Når man dør i Poison’d kan man lave en aftale med nogen for at få reddet sit liv, enten skibslægen, Djævlen, Gud eller en der giver mening i fiktionen. Alle har deres drawbacks, ud over den bargain man laver. Jeg lader Albert vide dette i fiktionen, så han kan få noget ammunition til at skabe spil.

The Dagger ankommer til Sankt Catrina, og selvom byen har et lille fort, så skyder The Dagger hele byen i smadre, før de går i land og begynder at plyndre og voldtage. Handsome James brænder en kirke ned, så hans handle med djævlen er afsluttet. Albert stjæler en ung pige med ombord på skibet.

The Resolute kommer i sigte, og piraterne løber tilbage ombord på skibet. De tager kampen op, og trods en ringe indsats fra Albert, der næsten spænder ben for de andre, så ender det med The Resolute driver dødt omkring med Rutherford hængende fra masten.

Resten af spilgangen går med diverse drukspil, voldtægts forsøg og nævekampe. Den unge pige som Albert slæbte ombord var ikke populær hos O’Connor, og Albert fik en ordenlig omgang pisk.

I det store hele havde vi det sjovt med vores første session af Poison’d. Jeg føler mig ikke helt tryk ved reglerne endnu, men jeg syntes de virker fornuftige.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s