[Depereo] Foromtale

Depereo

Depereo er et scenarie om kontrol og kærlighed. Om store egoer og passioneret kaos. Om en amoralsk diktator og en egocentreret anarkist. Om Theo og Alexi. Og om en verden der ikke kan rumme dem.

I Depereo deles 2 spillere om 1 rolle. Hver rolle rummer to aspekter der kæmper indbyrdes med og mod alle om at sin vilje. Igennem små episoder udforsker I surrealistiske og groteske historier. Mellem episoderne udkæmper Alexi og Theo samtidig en magtkamp om den sidste by i verden. Det kan kun blive en helt speciel fortælling.

Foromtale

Spilletid: Omkring 4 timer.

Antal deltagere: 1 spilleder og 4 spillere.

Spillertype: Du investerer i, og kæmper for, din karakter. Du har ikke noget imod at tage kontrollen fra andre, og at andre tager kontrollen fra dig. Du foretrækker at karaktererne er i centrum af fortællingen.

Spilledertype: Du har lyst til at tage ejerskab over dele af universet, og har ikke noget imod at dele af fortællingen og scenesætningen er i spillernes hænder. Du skubber til karaktererne og fremmaner stemning. Du er villig til at bruge tid før scenariet skal spilles på at arbejde med det.

Kort om forfatteren: Asbjørn Olsen kæmper for frihed, eller hvad fanden det nu var, og gør næsten alt hvad hen kan for at vælte diktatoren der styrer verden.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

9 svar til [Depereo] Foromtale

  1. Peter F siger:

    Har lidt små sproglige rettelser/forslag:

    I Depereo spiller fire spillere to roller. Hver rolle rummer to aspekter der kæmper indbyrdes med og mod alle om at sin vilje. Igennem små episoder udforsker I surrealistiske og groteske historier. Mellem episoderne udkæmper Alexi og Theo samitidg en magtkamp om den sidste by i verden. Det kan kun blive en underlig fortælling.

    Derudover ville jeg også nævne Æon Flux, når nu det er inspirationen

    • Jeg ved ikke helt med Æon Flux. Jeg bevæget mig ret langt væk fra Æon Flux og der er faren for at filmen bliver mikset op med serien (som er meget forskellige).

      • Kristian siger:

        Jeg synes det er fint at holde Æon Flux ude af foromtalen, både fordi scenariet har bevæget sig væk og fordi det bare ikke, tror jeg, er en reference der vil betyde noget for særlig mange spillere – se blot på de to clueless scenarieansvarlige 🙂

    • Og tak i øvrigt ;). Jeg har taget en del af det til mig.

  2. Dan siger:

    Hej Asbjørn.
    Blev lige nød til at læse afsnittet “I Depereo spiller 4 spillere 2 roller,…” igennem flere gange før jeg fangede den. Kan det gøres tydeligere?

    Det hedder i øvrigt ‘foretrækker’ og ikke ‘fortrække’ når man laver et valg på bekostning af noget andet.

    Ellers en ganske glimrende foromtale.

  3. Kristian siger:

    Short and sweet.

    Jeg har dog et par ting:

    “I Depereo spiller 4 spillere 2 roller, hvor hver rolle har to aspekter der kæmper imod hinanden, hver repræsenteret af en spiller. Alle kæmper med og mod alle om at sin vilje.” – slår mig som en knudret sætning. Jeg synes den forvirrer mere end den fortæller om hvad man skal.

    “Det kan kun blive en underlig fortælling.” synes jeg er en træls afslutning. Jeg synes den undersælger scenariet og matcher den forgående beskrivelse, der ligger op til mere end “en underlig fortælling”.

    Derudover kommer jeg i tvivl under spillertype. Jeg synes der er forskel på at spille for at vinde og spille efter at få kontrollen og være i centrum. Jeg kan ikke helt gennemskue, om det er begge ting her. Jeg synes ikke “vinde” elementet står tydeligt andre steder i foromtalen. Jeg tror at “du skal spille for vinde” vil være en tie-breaker for en del spillere.

    • Tak for feedback (også til dig Dan).

      Er underligt dårligt? Eller kedeligt? For det syntes jeg bestemt ikke. Måske forskruet, grotesk eller mystisk er bedre?

      Der er forskel på de to ting, hvilket er derfor jeg har skrevet begge. Men der er også stor forskel på at spille for at vinde, og spille for at din karakter skal vinde. Måske skal jeg skrive noget om karakter agenda i stedet, jeg syntes bare det leder tankerne hen imod intriger.

      Jeg skal nok kigge på den knudrede beskrivelse af spilstilen med de 4 og 2 og alt det der.

  4. Kristian siger:

    Måske er underlig ikke direkte negativt, men når du bygger op med “passioneret kaos” og “syrede og groteske historier”, så synes jeg “underlig” er meh.

    Og måske fik jeg ikke læst det grundigt nok, for ja, selvfølgelig er det to forskellige ting. Jeg ville nok bare blive mere solgt, hvis det var mere i retning af at man investerer i, og kæmper for, sin karakter. Men det er måske bare mig.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s