[Modus Operandi] Arenaer og bivirkninger

Når man kommer i konflikter i Modus Operandi skal man definere en arena. Arenaen afgøre hvilken færdighed man bruger til at løse konflikten, hvilke umiddelbare konsekvenser der er ved succes eller fejl og samtidig følger der lister med positive og negative bivirkninger, som dog ikke skal ses som udtømmende, og flere af dem giver kun mening i bestemt situationer.

Afhøring

Afhøringer dækker over en situation hvor du prøver at få informationer ud af en person, og hvor du enten har en form for magt over personen, eller personen er villig til at hjælpe dig. Når du afhører folk klargøre du først hvilke ting du vælger at konfrontere den afhørte med.

Hvis du er succesfuld får du de spor og informationer som er relevante i forhold til dit udgangspunkt.

Hvis du fejler en afhøring får du ingen brugbare informationer ud af vidnet om sagen.

Som udgangspunkt bliver den afhørte klar over hvorfor du afhører ham og hvilken sag det handler om.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får flere informationer omkring den afhørte.
Positiv Bivirkning Du får nye informationer omkring en anden relevant person eller institution.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv Bivirkning Den afhørte giver dig en mulighed for en længere tilbageholdelse.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den afhørte, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler får du stadigvæk et spor, samt alle vildspor.

Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Du formår at vildlede den afhørte, så de ikke er sikker på hvorfor de blev kaldt ind, eller hvilken sag det drejer sig om.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Du misser relevante informationer.
Negativ Bivirkning Du får et ekstra vildspor.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den afhørte, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Der kommer repressalier.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Efterforskning

Efterforskning dækker over benarbejde, informationssøgning og analysearbejde. Det er de lange aftner på internettet, tonsvis af telefonopkald og gennemgang af diverse kartoteker.

Hvis du er succesfuld får du informationer og eventuelle spor tilknyttet til det du efterforsker.

Hvis du fejler en efterforskning så får du meget få eller slet ingen brugbare informationer og spor.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får flere informationer omkring det du efterforsker.
Positiv Bivirkning Du får nye informationer omkring en anden relevant person eller institution.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den efterforskede, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler får du stadigvæk et spor, samt alle vildspor.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Du misser relevante informationer.
Negativ Bivirkning Du får et ekstra vildspor.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ Bivirkning Nogen lægger mærke til dine handlinger.
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den efterforskede, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Der kommer repressalier.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Forhandling

Forhandlinger dækker over situationer hvor nogen gerne vil bytte, købe eller sælge. Lige meget om det er informationer, bedstemor eller deres sjæl de vil sælge, så er der tale om forhandling. Det vigtige er at parterne begge to bidrager med noget til handlen. Før der bliver rullet terninger aftaler parterne handlen.

Hvis du får succes på en forhandling går handlen igennem som aftalt.

Hvis du fejler bliver handlen afblæst.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får flere informationer omkring dem du handler med.
Positiv Bivirkning Du får nye informationer omkring en anden relevant person eller institution.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv Bivirkning Du spare noget i handlen.
Positiv Bivirkning Du får noget ekstra med i handlen.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den du forhandler med, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.
Positiv Bivirkning
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Det bliver dyrere end du havde regnet med (-1 økonomi eller lignende).
Negativ Bivirkning Du får ikke helt præcist det du havde regnet med.
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod den du forhandler med, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Når handlen går i vasken bliver der ballade (kun ved fejlet rul, en ny konflikt starter med det samme).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Det bliver meget dyrere end du havde regnet med (-3 økonomi eller lignende).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Gennemsøgning

Gennemsøgning dækker efterforskning af gerningssteder, ransagninger og generel undersøgelse af områder.

Hvis du er succesfuld med gennemsøgningen, så får du de spor og informationer som der er på lokationen.

Hvis du fejler finder du ingen brugbare informationer.

Som udgangspunkt er det tydeligt at nogen har lavet en gennemsøgning.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får flere informationer omkring nogen tilknyttet hertil.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv Bivirkning Du “finder” noget værdifuldt (+1 økonomi).
Positiv Bivirkning Du efterlader ingen spor af du har været her, alt er næsten som før.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler får du stadigvæk et spor, samt alle vildspor.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Du misser relevante informationer.
Negativ Bivirkning Du får et ekstra vildspor.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ Bivirkning Du efterlader tydelige spor af lige præcis DU har været her.
Negativ Bivirkning Du bliver udmattet.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du kommer til at forurene noget potentielt bevismateriale, så det ikke længere kan bruges i retten.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Jagt

Jagt dækker over situationer hvor det gælder om at komme først, komme væk, eller fange nogen. Det kan være en biljagt for at fange en mistænkt, eller at nå hen til bomben før den går af.

Som udgangspunkt bliver man udmattet under en jagt.

Hvis du er succesfuld fanger du det du var efter, eller du bliver ikke selv fanget eller du når dit mål før de andre eller før det er for sent.

Hvis du fejler, så bliver du fanget, mister den du var efter, dine fjender når målet før dig, eller du når ikke dit mål inden tiden er gået.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får relevante informationer.
Positiv Bivirkning
Du undgår at blive udmattet.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod eventuelle fjender, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Det lykkedes at skade en fjende under jagten.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod eventuelle fjender, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Der kommer store uforudsete udgifter (-3 økonomi eller lignende).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du bliver anholdt (og mister din næste scene, med mindre nogen får dig fri).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Nogen bliver skadet.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).

Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Nogen bliver voldsomt såret, og skal have hjælp med det samme for at overleve.
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Lusk

Først og fremmest dækker lusk over situationer hvor du prøver at undgå at blive opdaget. Desuden dækker det over situationer hvor du prøver at få adgang til noget du ellers ikke har adgang til, i hvert fald i den fysiske verden. Gemme sig, indbrud og skygning er alle eksempler på lusk.

Hvis du er succesfuld bliver du ikke opdaget, du efterlader ingen tydelig spor der kan lede til dig, og du får adgang til det du prøvede at få adgang til.

Ved fejl bliver du muligvis opdaget, enten nu eller senere, og du får ikke adgang til det du ønskede adgang til.

Ved indbrud, tyveri og lignende er det som udgangspunkt tydeligt at se der er nogen der har været i gang.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får ekstra informationer.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv Bivirkning Du “finder” noget værdifuldt (+1 økonomi).
Positiv Bivirkning Du efterlader ingen spor af du har været her, alt er næsten som før.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod eventuelle fjender, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Du finder noget meget værdifuldt (+3 økonomi).

Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler får du stadigvæk 1 spor, samt alle vildspor.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Du misser relevante informationer.
Negativ Bivirkning Du får et ekstra vildspor.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ Bivirkning Du efterlader tydelige spor af lige præcis DU har været her.
Negativ Bivirkning Du bliver udmattet.
Negativ Bivirkning Nogen andre end dem du gemmer dig fra opdager dig.
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod eventuelle fjender, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Der kommer repressalier.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du bliver anholdt (og mister din næste scene, med mindre nogen får dig fri).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Vold

Vold dækker over kamp, hvor to eller flere parter kæmper imod hinanden, med eller uden våben. Hvis der er tale om ensidigt vold, eller en situation hvor den ene part prøver at stikke af, så er I ikke i voldsarenaen.

Som udgangspunkt bliver man udmattet i en voldssituationer.

Hvis du er succesfuld får du pacificeret dine fjender. De kommer til skade, men dør ikke, med mindre du vælger det.

Hvis du fejler, får dine fjender pacificeret dig, og gør med dig hvad de har lyst til.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får relevante informationer.
Positiv Bivirkning Du undgår at blive udmattet.
Positiv Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod dine fjender, direkte eller indirekte, sænkes modstanden med 1.

Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler, får du muligheden for at stikke af. (Opfølges eventuelt af et jagt rul).
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ BivirkningNogen bliver skadet.
Negativ Bivirkning Næste gang du er i en konflikt imod dine fjender, direkte eller indirekte, hæves modstanden med 1.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du bliver anholdt (og mister din næste scene, med mindre nogen får dig fri).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).

Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Nogen bliver voldsomt såret, og skal have hjælp med det samme for at overleve.
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Teknik

Teknik dækker over diverse videnskabelige og tekniske evner der findes indenfor detektivarbejdet. Retsmedicin, lidt jura, CSI magi og diverse computertricks, inklusiv hacking.

Hvis du er succesfuld får du informationer og eventuelle spor tilknyttet til det du undersøger.

Hvis du fejler så får du meget få eller slet ingen brugbare informationer og spor.

Positiv Bivirkning Du får et godt skæbnepoint.
Positiv Bivirkning Du får ekstra informationer.
Positiv Bivirkning
Du afskriver et vildspor.
Positiv BivirkningPositiv Bivirkning Selvom du fejler får du stadigvæk 1 spor, samt alle vildspor.
Positiv BivirkningPositiv BivirkningPositiv Bivirkning Du får 1 erfaringspoint.

Negativ Bivirkning Du får et dårligt skæbnepoint.
Negativ Bivirkning Du misser relevante informationer.
Negativ Bivirkning Du får et ekstra vildspor.
Negativ Bivirkning Der kommer uforudsete udgifter (-1 økonomi).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du kommer til at forurene noget potentielt bevismateriale, så det ikke længere kan bruges i retten.
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister et billigt stykke udstyr (der har kostet op til 6).
Negativ BivirkningNegativ Bivirkning
Negativ Bivirkning Du mister et dyrt stykke udstyr (der har kostet mere end 6).
Negativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ BivirkningNegativ Bivirkning Du mister 1 erfaringspoint (det er muligt at gå i minus).

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s