[Cracked] Con2 foromtale

Scenariet har ændret titel til Cracked.

Jeg kører et lidt story now-ish scenarie til Con2, der hedder Cafè Canaria. Det er også mit fastaval scenarie til dette år. Jeg skrev en synopsis for noget tid siden, men idéen har bevæget sig en del siden. Her er mit første udkast; giv gerne feedback.

Opdateret den 16.11.11.

Cafè Canaria

En mand kommer ind på caféen, og går om i baglokalet. Henne ved et stort egetræsbord sidder de andre og drikker kaffe. De nikker som han sætter sig ned, hvorefter han lægger et billed af en ung pige frem på bordet. Han trækker ærmerne ned, og holder sine arme op foran sig, som et slags skjold. Da han trækker armene væk fra hinanden, bryder han op med den verden der er omkring dem. Rummet de er i forsvinder for øjnene af dem, og de står nu i toppen af et forfaldent kirketårn, og kigger ud over et uendeligt antal af ruiner. Omkring ruinerne løber soldater i sorte uniformer og med gasmasker omkring. Manden peger imod en stor intakt bygning, der ligner et fængsel. De andre nikker, og tager ladegreb på deres rifler. Inde i fængslet sidder pigen fra billedet på gulvet i en lille celle.

Cafè Canaria handler om mennesker der kan bryde virkeligheden op, og gå ind i andre virkeligheder, og i disse andre verdner hjælper de udsatte og svage mennesker. I får altså mulighed for at spille i et bredt udvalg af omgivelser og genre, som delvist bliver skabt i løbet af spillet, og i kommer til at skifte setting og genre løbende. Som karaktererne bevæger sig længere ind i andre virkeligheder, bliver de mere og mere distancerede fra deres normale liv. Deres kæreste minder kan blive tabt i kampen mod uretfærdighed og tyranni. Du skal være indstillet på at spille en barmhjertig samaritaner, men præcis hvor meget af dig selv du vil ofre for at hjælpe de svage er op til dig.

I Cafè Canaria skabes historien mens man spiller, ikke før man spiller. Der er kun få forudbestemte hændelser i scenariet. Et system med faste rammer og kreative benspænd hjælper spillerne til at skabe et godt plot. Spillerne bidrager desuden til historien gennem fortælle-elementer. Spillet er inspireret af Story Now paradigmet, men det er altså ikke noget man behøver at kende til for at spille det.

Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

11 svar til [Cracked] Con2 foromtale

  1. Kristian siger:

    Jeg synes der foregår for meget, og informeres for lidt. Der er utrolig mange detaljer i det første stykke og jeg har svært ved at gennemskue, hvad der er vigtigt. Billederne, hvorfor er der vand på gulvet (og hvordan kommer man ind i baglokale med vand på gulvet, uden at vandet vælter ud) og hans armbevægelse er kringlet formuleret. Grundlæggende synes jeg der er billede overload i det første, men alt for lidt om, hvad der foregår eller skal foregå (i scenariet).

    Jeg synes anden del, hvor der kommer noget info om hvad man skal, fungerer bedre. Jeg vil dog gerne have opklaret i teksten, hvad ”at spille i mange forskellige settings” betyder. Om man skifter tid, verdensdel eller det er ovre i, at man først er med i Boerkrigen og derefter hopper over til Ravenloft universet? Det ville have indflydelse på, om jeg ville melde mig til scenariet.

    Jeg synes det sidste afsnit med fakta er fint forklaret.

    • Det første er bare en fluff tekst. Eftersom der ikke er meget handling forudbestemt for scenariet, så er det bare tænkt som et eksempel på hvordan spillet kan startes op. Jeg kan godt strømline det lidt mere, så det er knap så rodet. Det er dog ikke meningen der skal informeres her.
      Med hensyn til andre settings bruger jeg det ret abstrakte “andre verdner”. Skal jeg smide nogle eksempler på? “I kan komme til at spille engle i helvede, en voldelig pigebande i et socialt boligbyggeri og soldater i en steampunked version af første verdenskrig, alt sammen i samme scenarie”.
      Og mange tak for feedbacken.

      • Morten Greis siger:

        Første del må gerne strømlignes i min optik, men hvis det “bare” er fluff-tekst, er det så overhovedet relevant at have med? Særligt hvis teksten er et tænkt eksempel vil jeg foreslå at fjerne det, da det ikke fremgår af teksten, at det er et eksempel, og sådan læste jeg det heller ikke.
        Jeg vil gerne kende lidt til de andre verdener for at vide om det er alt, hvad man kan tænke sig til, om det er parallelle tidslinjer osv? Hvad afgrænser eller ordner disse verdener?

  2. Tredje afsnit, redigeret ned:

    I Cafè Canaria skabes historien mens man spiller, ikke før man spiller. Der er kun få forudbestemte hændelser i scenariet. Et system med faste rammer og kreative benspænd hjælper spillerne til at skabe et godt plot. Spillerne bidrager desuden til historien gennem fortælle-elementer.

    • Jeg kan godt lide den. Jeg tror dog jeg vil holde fast i at informere om det er lavet ud fra Story Now, men ellers så er der ikke nogen grund til det fylder mere end det du fik det ned på.
      Tak for hjælpen.

      • Morten Greis siger:

        Men til hvis gavn er det, at der står Story Now? I min optik er det for lidet kendt et udtryk til, at der er meget gavn i at kommunikere det ud til congængerne. Det risikerer at forvirre mere end det gavner, da spillere potentielt kunne tro, at de skal kende til begrebet for at spille scenariet.

  3. @Morten:
    Tak for feedbacken.

    Med hensyn til fluff teksten, så fungere det vel som en indledning. Det er en måde at vise på hvordan spillet kan udspille sig på. Men det kan da godt være den bare skal helt væk. Det står der måske kun fordi jeg er vant til at læse lignede i andres foromtaler.

    De andre verdner kan jeg bruge rigtig lang tid på at snakke om. Men det skal jeg ikke. Hvad er essentielt at få med og hvad er knap så vigtigt? “I har mulighed for at spille i et bredt udvalg af alternative setttings, som delvist bliver skabt i spillet.”?

    Med hensyn til Story Now, så er det for at være ærlig. Der findes en lille del der kender til udtrykket, og de kan helt sikkert bruge den information. Personligt ville jeg fortrække denne information stod i foromtalen. Ud over dette mener jeg vi udbreder kendskabet til udtrykket ved at bruge det, og det er i mine øjne en god ting. Med hensyn til forvirringen kan jeg tilføje noget i stil med “men du behøver ikke kende noget til Story Now for at spille med”.

  4. Huh, indledningen får mig straks til at tænke på Sucker Punch. Virker som om det er lidt det samme koncept, med en anden tematik. Er det en af inspirationerne eller bare et tilfælde?

  5. troelsken siger:

    Hej, jeg er lige Rasmus Modsat et øjeblik. Jeg synes faktisk det var ret fedt at de sad i vand til anklerne. Det gjorde det creepy-weird og …u-generisk? HVIS der overhovedet skal være fiktion i foromtalen, synes jeg den skal være mere creepy-weird OG have et klip til det, Vore Helte ofrer. Hvis deres hjemme-relationer er på spil, skal de sgu også præsenteres som det spændende. Og være skåret med barberblad. Selv om det er hele tre ting. 😉

    • Jeg fik aldrig rettet mere i det til con2. Jeg syntes dog du har en pointe i det blev lidt for skåret til. Da der også skal skrives en foromtale til Fastaval vil jeg arbejde lidt videre med foromtalen snart.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s