[Modus Operandi] Økonomi

Modus Operandi kører med et abstrakt økonomi-system, som primært handler om tidspres. Hver sag giver som udgangspunkt en bunke penge, og udover dette kan der være forskellige bonus beløb for at løse submål. Det kan også lade sig gøre at få lidt småpenge som positive bivirkninger i de rigtige situationer.

Man bruger økonomi løbende, primært på at udbetale løn (spille scener), og sekundært på diverse ressourcer og udstyr. Udstyr er en ting der giver en fast Modus Operandi terning til handlinger hvor det giver mening. Det er f.eks. en sportsvogn (hensynsløs terning når man skal kører hurtigt) eller en stødpistol (medmenneskelig terning til når man slås mod en enkelt person på tæt hold). Ressourcer er en midlertidig bonus til et enkelt rul, som f.eks. bestikkelse eller en dommerkendelse (terninger bestemmes på samme måde som udstyr).

Udstyr skal være specialiseret nok til det ikke kan bruges konstant. Det skal som udgangspunkt kunne bruges i cirka 1/3 af tilfældende i en bestemt arena, eller mindre hvis det dækker over flere arenaer. Eller noget i den stil. Et eksempel på et stykke udstyr der var for godt var “overarbejde whiskey’en”, som der gav en terning hver gang der blev arbejdet over. Problemet var her at det er ret frit for spillerne at definere hvornår der er tale om overarbejde, og så kommer man ind i en akavet metaforhandlingssituation hver gang.

Løn fungere sådan at hver gang en eller flere karakterer skal ud og følge et spor, så tæller det for man tager en scene. En scene kan nogen gange eskalere til mere end et enkelt rul, f.eks. hvis de vil ud at afhører en fyr, der først prøver at stikke af, og derefter vil slås. Selvom der er flere rul, tælle det stadigvæk kun for en scene. Scener er altid forbundet med et spor (eller et vildspor), og har ofte et eller flere rul forbundet til sig. Hver uge skal hver karakter have præcis én scene, enten alene eller sammen med andre.

De forskellige ting koster følgende:

Løn per scene: 2 for den første detektiv, plus 1 for hver ekstra der bliver sendt med.

Udstyr: 8. Kan modificeres hvis der er tale om meget specialiseret/generelt udstyr.

Engang ressource: 2.

Om Asbjørn Olsen

Mechanical engineering student and game designer interested in everything from behavior change and self-reliance to woodworking and surrealism...
Dette indlæg blev udgivet i Rollespil og tagget , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s